system
ارتقای کیفیت خدمات با به کارگیری نوآوری‌ها
ارتقای کیفیت خدمات با به کارگیری نوآوری‌ها

ارتقای کیفیت خدمات با به کارگیری نوآوری‌ها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 73907
مجتبی کلهر محمدی*

حفاری‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و معادن یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های اکتشاف و استحصال به شمار می‌رود. در این میان، سیالات روند حفاری را تسهیل می‌کنند و در عین حال، برداشت مفید را بدون این‌که به سازه حفر شده آسیبی وارد شده یا تجهیزات حفاری مستهلک شوند، ممکن می‌کند.

در این میان، رقابت جدی و فناورانه‌ای در کشورهای برخوردار از فناوری این حوزه، در ارائه فرمولاسیون و نوآوری‌های این حوزه در جریان است تا بهترین کارایی و کیفیت را در سیال حفاری ارائه دهند. اما همه این کشورها یکی از مهم‌ترین اقدامات خود را توسعه آموزش و ترویج قرار داده‌اند.

کاری که به این فناوری‌ها را گسترش می‌دهد. در ایران نیز باید توجه به این آموزش ها در اولویت قرار گیرد. برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت مستمر و پایدار نقشی مهم در آشنا کردن فعالان حوزه آزمایشگاهی، پژوهشگران و دانشجویان با تازه‌ترین یافته‌های علمی، فناوری‌ها و روش‌های نوآورانه در این حوزه دارد.

اما برای ارائه بهترین شکل از این فناوری ها و معرفی آنها به فعالان این حوزه نیاز است که بخش خصوصی و مراکز غیر دولتی تلاش کنند با استفاده از توان بخش دولتی و با مشارکت آنها به این حوزه ورود کنند. به طور مثال مجموعه ما ضمن برگزاری دوره های کارآموزی برای دانشجویان، دوره های تئوری و عملی سیال حفاری نیز ارائه می کند. کاری که نقشی تاثیرگذار در توسعه فناوری‌های این صنعت مهم و حیاتی در کشور دارد.


در این میان از نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نباید غافل شد. مجموعه‌ای که در راه یافتن پروژه‌های نوآورانه دانشگاهی به حوزه صنعت با کمک مجموعه‌های آزمایشگاهی توانمند، نقش مهمی دارد. این شبکه زمینه‌ای ایجاد کرد تا نوآوری‌ها به عرصه صنعت راه پیدا کنند و به برطرف کردن نیازهای این حوزه بپردازد. امیدواریم که با توسعه زمینه فعالیت شبکه آزمایشگاهی و توسعه حمایت‌ها، این روند با شتاب بیش‌تری ادامه یابد.

اما ما نیز با کمک این نهاد دولتی سعی کردیم توانایی خود را به حوزه سیال حفاری معطوف کنیم. در این میان نیز بخش قابل توجهی از خدمات آزمایشگاهی را به طرح‌های دانشگاهی، پژوهش‌ها و نوآوری‌های این حوزه اختصاص دادیم و در راستای توسعه دانش فنی بومی و تولید با کیفیت فرآورده‌های فناورانه، به طور خاص از طرح‌های پژوهشی و فناورانه خدمات آزمایشگاهی حمایت کردیم.
در این مجموعه آزمایشگاهی علاوه بر ارزیابی تمامی افزایه های سیال حفاری بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی و ارزیابی انواع سیالات حفاری پایه آبی یا روغنی، سیالات حفاری در شرایط دما و فشار بالا نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

 

*معاون فنی و مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های شرکت سیالات حفاری پارس عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: