system
افقی نو پیش روی بیماران
افقی نو پیش روی بیماران

افقی نو پیش روی بیماران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 67983
امیرعلی حمیدیه*

 

علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از علوم راهبردی و تاثیرگذار در حوزه پزشکی رشد بسیار چشم گیری یافته به گونه‌ای که از این دانش به عنوان انقلاب جدید در حوزه پزشکی یاد می‌شود. بر اساس مطالعات بازار سال‌های اخیر، گردش مالی در حوزه بازار سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت روند صعودی قابل توجهی داشته به طوری که از حدود 7 میلیارد دلار در سال 2009 به حدود 20 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است و بر اساس گزارش آینده پژوهی شرکت ریپروسل این بازار تا سال 2030 به حدود 170 میلیارد دلار می‌رسد.

 هم راستا با این تحولات، روند مطالعات در  زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و سرمایه گذاری عظیم شرکت‌های بزرگ داروسازی و چند ملیتی نیز نشان از توجه مضاعف این صنایع بزرگ به بازار محصولات سلول درمانی دارد. به گونه ای که رشد شاخص‌های بازار بورس شرکت های فعال در زمینه محصولات سلولی علیرغم رکود اقتصادی و کاهش شاخص های بورس در سایر زمینه ها نشان از توفیق تجاری این حوزه دارد.

 

 جمهوری اسلامی ایران نیز همسو با توسعه این فناوری تلاش کرده است که در سطح جهان ظرفیت‌های خود را در این حوزه سازماندهی و بر اساس مفاد مندرج در سند ملی توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی راهبری می‌کند. از همین رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رهنمودهای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، برنامه راهبردی 10 ساله خود را مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری تدوین و بستر لازم برای توسعه این حوزه را در کشور فراهم آورده است.

 

بهره مندی از حضور بیش از هزار و 500 نفر اساتید، نخبگان و کارشناسان برجسته کشور در حوزه‌های پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی در قالب 30 کارگروه تخصصی در سطح ملی، جلب مشارکت نخبگان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور از جمله برنامه‌هایی است که در راستای اجرایی کردن مفاد برنامه راهبردی 10 ساله فوق انجام شده است. البته در این زمینه به موارد دیگری مانند فعال سازی شورای سلول‌های بنیادی در بیش از 20 استان، تشکیل شبکه فعالان سلول‌های بنیادی، برگزاری سالانه المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی، حمایت از تشکیل و توسعه شرکت هیا دانش بنیان و برگزاری جشنواره ملی و کنگره بین المللی سالیانه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی می توان اشاره کرد.

 

بدون شک ادامه این روند می تواند زمینه مرجعیت علمی کشور را در حوزه فناوری های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بیش از پیش فراهم کند و زمینه لازم برای درمان بسیاری از بیماری ها را تامین و ضمن توسعه فضای کسب و کار سهم مطلوبی از این بازار در سطح منطقه را نصیب کشور کند.

 

  *دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: