system
اهمیت پایش خوردگی
اهمیت پایش خوردگی

اهمیت پایش خوردگی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82690
مازیار نادراصلی*
هر صنعتی که ساخته و راه اندازی می‌شود قطعا با پدیده سایش و خوردگی و عواملی که آنها را به سمت کاهش عمر تجهیزات و نهایتا تخریب می برد، مواجه خواهد بود. عامل خوردگی یا کاهش ضخامت موثر در عمر تجهیزات یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در علم و محاسبات مهندسی است که ساده ترین آن خوردگی ناشی از شرایط محیطی و یا بارز تر از آن ناشی از سیال و شرایط بهره برداری است.
مهندسان در مرحله نخست به روش‌های مختلف، تجهیزات را از خوردگی محافظت می کنند و در مرحله بعدی با پایش مداوم سرعت و پیشرفت خوردگی را محاسبه و تحت کنترل می‌گیرند. در گذشته بازرسی و پایش در زمان‌های مشخصی و در دوران اورهال و تعمیرات انجام می‌شد؛ اما امروزه برای بالا بردن بهره وری تولید سعی می‌کنند بازرسی را حین بهره‌برداری انجام دهند و در این مرحله پیدایش بسیاری از روش‌های آزمایش‌های غیر مخرب پیشرفته که نسبت به روش‌های متداول از سرعت و دقت بیشتری هم برخوردار هستند مطرح خواهد شد.
مجموعه آزمایشگاهی ما نیز از جمله شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت و خدماتی به پژوهشگران و فعالان این حوزه ارائه می کند. متخصصان این مجموعه با استفاد از دانش روز و درحال پیشرفت صنعتی کار را از اجرای صرف به کارهایی که تحلیل و تحقیقات نیاز داشت تبدیل کردند و با ارتباط با خارج از کشور اولین گام‌ها در زمینه FFS و یا همان ارزیابی قابلیت ادامه سرویس دهی برداشته شد.
در حال حاضر شرکت ما تجهیزات کاربردی در زمینه پایش خوردگی همچون «تجهیز Pulsed Eddy Current (PEC) که امکان ارزیابی ضخامت باقیمانده از روی عایق و بدون عایق برداری را مهیا می‌کند»، «تجهیز بازرسی صوتی به روش PAUT/TOFD/TFM که در آن امکان بررسی وجود عیوب داخلی را با دقت بسیار بالا و حتی احتمال وجود ترکها در مرحله ابتدایی میکروترکها مثل HIC و HTHA را امکان پذیر می سازد» و «تجهیزات DCVG/ACVG/PCM که امکان بررسی سلامت پوشش لوله های مدفون و صحت عملکرد سامانه های حفاظت خوردگی  را فراهم می آورد»، دارد و آنها را در اختیار پژوهشگران هم قرار می دهد.
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقشی موثر در ارتقای صنعت آزمایشگاهی دارد و ما نیز یکی از اعضای فعال این شبکه هستیم. شرکت ما از سال  ۹۵ به عضویت قطعی شبکه درآمده و در طول ۵ سال گذشته جز ۲۰ شرکت برتر بوده است. از نظر من در دنیای امروزی ارتباط است. شبکه هم این مهم را به صورت بسیار موثر و درخور تحسینی پیش برده است و امیدواریم با توسعه زیر ساخت ها و بهبود روابط که جزو زیربنایی رسالت های هر گروه و شبکه ای هست بزرگتر شده است و ما را به سمت موفقیت های بیشتر راهنمایی کند تا در سطح ملی و بین المللی پیشرفت های روز افزونی داشته باشیم.
 
* عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری
#
نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دستگاه نشرآوایی «ایران ساخت» شد
دستگاه نشرآوایی «ایران ساخت» شد
98/08/26 - 14:35
تهیه پوشش‌های خودترمیم کننده بر روی آلومینیوم
تهیه پوشش‌های خودترمیم کننده بر روی آلومینیوم
97/07/18 - 10:41
دستگاه بازرسي غير مخرب برای تشخیص خوردگی در پره بالگرد ساخته شد
دستگاه بازرسي غير مخرب برای تشخیص خوردگی در پره بالگرد ساخته شد
96/03/27 - 12:23
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: