system
ایستادن بر قله خودکفایی
ایستادن بر قله خودکفایی

ایستادن بر قله خودکفایی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74533
مصطفی قانعی*

اعمال تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، منجر به ایجاد چالش‌های مختلف در موضوعات فناورانه و راهبردی در تامین کالاهای اساسی و تهدید امنیت سلامت و غذایی کشور شده است.

لذا ستاد توسعه زیست‌فناوری با توجه به موارد فوق و اهمیت مباحث امنیت غذایی و سامت، برنامه ملی پیشنهادی جهش اقتصاد کشور از طریق توسعه فناوری‌های زیستی را با سه رویکرد، جهش تولید، سلامت و امنیت غذایی مردم و اقتصاد دانش‌بنیان و جلوگیری از خروج ارز را در کشور به مرحله جرا درآورده است.

ستاد، با توجه به تجارب گذشته در خصوص لزوم مساعدت بخش خصوصی در حل مسائل و برنامه های راهبردی کشور، در نظر دارد برا ی اجرای برنامه های فوق از تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های خصوصی استفاده کند و بدین منظور، سعی کرده است از طریق تعامل و همکاری با سندیکاها و سایر نهادهای خصوصی، نیمه دولتی و دولتی، اطلاعات تمامی شرکت‌های خصوصی هر حوزه را جمع آوری کند و با توجه به توانایی و قابلیت‌های آنها، هر یک از برنامه‌ها با تعریف پروژه‌های ملی اجرایی کند.

این کار را هم به کمک شرکت های دانش‌بنیان و توانمند اجرایی می کند. در صورتی که توزیع پروژه‌ها به صورت مناسبی صورت گیرد و حداقل هم‌پوشانی ممکن بین پروژ ه‌های توزیع شده وجود داشته باشد، شرکت‌های خصوصی منافع مالی خود را نیز در اجرای صحیح و دقیق آ نها خواهند دید و این عاملی بسیار موثر در پیشبرد برنامه‌های ستاد خواهد بود.

ایجاد و راه اندازی «کمیته ملی زیست‌فناوری» به عنوان نهاد ملی مدیریت توسعه زیست‌فناوری در سال 79 به صورت کمیته‌ای فرابخشی با عضویت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، در واقع نقطه آغازین ساماندهی نظام ملی مدیریت زیست‌فناوری در کشور است.

ارتقای دانش و فناوری‌های زیستی به منظور کسب ثروت و رفاه عمومی است. سیاست گذاری و برنامه ریزی ملی، هماهنگی و هم افزایی منابع و امکانات کشور و نظارت بر پیشرفت زیست فناوری در کشور، از وظایف اصلی این ستاد است. همچنین ماموریت های اصلی ستاد، «برنامه ریزی در راستای کسب 3 درصد از سهم بازار جهانی زیست فناوری»، «سیاست گذاری، برنامه ریزی راهبردی و ارزیابی پیشرفت زیست فناوری کشور»، «هماهنگی ملی و هم افزایی منابع و امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست‌فناوری» و «کمک به ارتقای علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی» است.

 

*دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: