system
برآوردی دقیق و معتبر از توانایی‌های هوشی و شناختی افراد
برآوردی دقیق و معتبر از توانایی‌های هوشی و شناختی افراد

برآوردی دقیق و معتبر از توانایی‌های هوشی و شناختی افراد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 21493
*علی عسگری

 امروزه همگام با پیشرفت‌های آموزشی و نیز پیشرفت‌های فناوری که بدون تردید ارتباط تنگانگ با گسترش دانش و علوم شناختی دارد، نیاز به تهیه و به کارگیری ابزارهای دقیق سنجش استعدادها و توانایی های شناختی ضرورتی انکارناپذیر دارد. ابزارهایی که نه تنها امکان علمی و عملی تشخیص و شناسایی استعدادها، توانایی ها و نیز مشکلات و ناتوانایی های شناختی و هوشی را فراهم می آورد، بلکه زمینه مناسب را برای پژوهش در حیطه های مختلف شناختی، تربیتی و روانی، کاربردهای عمومی در جامعه مانند انتخاب شغل، واگذاری مسئولیتها متناسب با توانایی ها و نیز اطلاعات مناسب برای تدوین برنامه های آموزشی، جبرانی و مداخله ای را در سطوح مختلف تحصیلی، مشکلات و ناتوانایی های شناختی فراهم آورد.

 ازسوی دیگر، تنوع غیرمعمول و غیرمنطقی در برگردان، اجرا و به کارگیری نتایج حاصل از آزمون‌های ناروا و نامعتبر هوشی، رواج تست های پیش پاافتاده و بازاری در مراکز آموزشی، اداری، درمانی و مانند اینها و حتی از بین رفتن روایی و اعتبار آزمونهای شناخته شده )مانند مقیاس وکسلر، ریون و ...( به دلیل در اختیار قرار گرفتن در سطح عمومی و گسترده، بدون لحاظ کردن شرایط استاندارد اجرا، نمره گذاری و تفسیر، سبب شده است که نه تنها ادراک نادرست و برآورد نادقیق و نامعتبری از توانایی های هوشی و شناختی افراد به ویژه کودکان، شکل گیرد بلکه یافته های پژوهشی که برپایه این ابزار به دست آمده و منتشر می شود با تردیدهای جدی روبه رو شود. ازاین رو، استاندارد ساختن آزمون هوشی استنفورد بینه به دلیل داشتن پشتوانه شواهد عظیم پژوهشی و نظری و نیز شناخته شده ترین و پرکاربردترین تست معتبر هوشی ضرورت انکارناپذیری پیدا کند.

همچنین، از این ابزار برای بسیاری از حوزه های علمی و کاربردی کشور می توان استفاد کرد که گستره آن از خدمات تحصیلی و آموزشی به منظور تشخیص و غربالگری توانایی ها و ناتوانی های شناختی، گزیشن های تحصیلی تا گستره اداری و صنعتی به منظور گزینش، استخدام، ارتقای سطح شغلی و استخدامی و به منظور واگذاری مسئولیتهای متناسب با سطح توانایی افرادقرار دارد. افزون براین، این ابزار به دلیل در برگرفتن دامنه سنی بسیار گسترده )از 2 تا 80 سالگی( می تواند همزمان برای سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی، آموزشی، پژوهشی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها، و وزارتخانه های مختلف، سازمان بهزیستی )برای شناسایی وضعیت شناختی سالمندان و ...(، سازمان سنجش و .. مورد استفاده قرار گیرد.

*عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: