system
تحقق توسعه پایدار با اتکا به توانمندی‌های دانشی
تحقق توسعه پایدار با اتکا به توانمندی‌های دانشی

تحقق توسعه پایدار با اتکا به توانمندی‌های دانشی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71541
معصومه صالحی*

اقتصاد مولد را وابسته به فروش نفت نمی‌دانند. بلکه اقتصادی که با صادرات محصولات دانش‌بنیان به پیش می‌راند و جلو می‌رود را مولد و زایشی می‌خوانند.

 ایران کشوری نفت‌خیز است و سالهای طولانی اقتصاد خود را بر محور فروش نفت و فرآورده‌های منتج از آن مدیریت کرد. سالهایی که چرخ اقتصادی کشور چرخید اما راه بر توسعه فناوری‌های بومی بسته شد و فناوران جایی در این نوع از اقتصاد نداشتند.

اما زیست‌بوم فناوری و نوآوری با آمدن خود، راهی نوین پیش روی جوانان، متخصصان و فناوران باز کرد تا توانمندی‌های دانشی و تخصصی خود را برای رونق دادن به اقتصاد کشور به میدان بیاورند و با این ظرفیت‌ها، اقتصاد را از وابستگی به صنعت نفت رها کنند.

زیست‌فناوری یکی از حوزه‌های پیشتاز فناورانه‌ای است که در این سال‌ها به یاری اقتصاد دانش‌بنیان آمده است. حوزه‌ای که پرچمدار اقتصاد نوین در کشور و پایان دادن به فروش نفت و محصولات نفتی شده است. بازاری سودمند که سال 1404به عددی معادل 770 میلیارد دلار می‌رسد. البته ایران هم با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

ما متخصصان و توانمندان زیادی در کشور داریم که می‌توانند پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان را شتاب دهند. شتابی فناورانه و ارزش‌آفرین که می‌تواند به نسل‌های آینده هم نفع برساند. سودی مادی و معنوی که آتیه کشور را تامین خواهد کرد و کشور را به سمت توسعه‌ای پایدار سوق می‌دهد.

اگر منابع زیرزمینی را اساس اقتصاد کشور بدانیم و به کمک آن بخواهیم همچنان به مدیریت کشور ادامه دهیم قطعا روزی خواهد رسید که به بن‌بست برسیم و درهای بسته زیادی روبرویمان باز ‌شود. اما برای جبران این اتفاق می‌توانیم به توان جوانانمان اتکا کنیم.

سرآمدان علمی که طی این چند سال مهر تاییدی بر توانمندی‌های خود زدند و در برهه‌های زمانی مختلف به داد کشور رسیدند. بحران‌هایی که اگر این ظرفیت‌ها نبودند، به سلامت نمی گذشتند و روزهای سخت و دشواری را پیش رو داشتیم. اما این جوانان و متخصصان خودمان بودند که به یاری جامعه، مردم و مسوولان شتافتند و موانع را یکی یکی از سر راه چرخ اقتصادی کشور برداشتند.

*مدیر امور‌ بین‌الملل ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: