system
توسعه و آبادانی با کمک فناوری
توسعه و آبادانی با کمک فناوری

توسعه و آبادانی با کمک فناوری


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82964
نادرقلی ابراهیمی*

ماه فروردین و فصل بهار، توام با روزهای پربرکت ماه شعبان، رخداد مهربانی است صانع گیتی، دست در سبد الوان خود می‌کند و گل‌های رنگارنگ آن را بر سراسر اقلیم می‌پاشاند بدون آن‌که ببیند این گلگونه‌های خوش‌بو و خوش‌رنگ، کجا هبوط پیدا می‌کنند و در چه جو و محیطی با نسیم بهاری بر سر مردم شاباش می‌شوند.

کلیدواژه این برکت، «آب» است. چرا که در کتاب همیشه جاودان قرآن کریم می‌فرماید حیات همه چیز را از آب قرار دادیم، کهربای آب، پردیس‌های بیشتری را مجذوب خود می‌کند و طراوت بیشتری را برای ساکنانش به همراه می‌آورد. سهم بیشتری از بهار دارد و درنتیجه، شادی، آنجا بیشتر است.

ما اینجا در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در یک جهاد علمی و فراگیر، طرح‌های فناورانه راهبردی بسیاری را به کار بسته‌ایم تا ضمن جلوگیری از هدررفت منابع آبی کشور، بیشترین استحصال، شناخت و بهره‌وری از آب موجود فراهم شود. تا بتوانیم هم‌زمان با زایش طبیعت و شادکامی گیاهان و باغ‌ها، دل کارآفرینان و ساکنان مناطق را هم شاد کنیم.

تا ببینند که آب، تنها، مولود بهار نیست، می‌توان بهاری همواره در دل کارآفرینان و فناوران این حوزه و فعالان این صنعت پدید آورد و جماعتی را شادمان و پرکار نگه داشت.

تلاش‌های بسیاری به عمل آوردیم تا پره‌های محیط‌زیست، بیش از گذشته در آب‌های سرزمینی و اقلیمی در حال چرخش باشند. تلاش کردیم تا به خشکسالی، به چشم یک واقعیت و موهبت نگاه کرده و به فکر حاصل‌خیز کردن اراضی و مزارع در شرایط خشک باشیم.

ما تمام این پارامترها را از بهار آموخته‌ایم؛ وقتی دیدیم چگونه می‌تواند از یک زمین مرده و از دل خاک، به واسطه آب‌های بهاری، این‌چنین زندگی بیافریند. ما این تجربه طبیعت را به فناوری گره زده‌ایم تا بتوانیم همان سرشت را در سرتاسر ایران بارور کنیم تا جماعت بیشتری از نعمت آب و خاک و تمامی برکات مستقیم و غیرمستقیم آن بهره‌مند شوند.

این انگاره را با اتکاء به بهار آفرین، با قدرت به پیش می‌رانیم و برای سال جدید، آرزو می‌کنیم تا برنامه‌های تحول‌آفرین‌تر، هدفمندتر از هر زمان دیگر، به بار نشسته تا در روزگاری نه‌چندان دور، غایت ایران حاصل‌خیز و مردم بافرهنگ و ادب و اصیل و شادمانش را به جشن بنشینیم.

 

*دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری‌های آب| کاشت نخیلات به سرسبز شدن مناطق کویری کمک کرد
فناوری‌های آب| کاشت نخیلات به سرسبز شدن مناطق کویری کمک کرد
00/11/23 - 08:13
آبادانی مناطق کویری؛ مزارع خلاق و نوآور راه‌اندازی شد و کارآفرینی و گردشگری را رونق داد
آبادانی مناطق کویری؛ مزارع خلاق و نوآور راه‌اندازی شد و کارآفرینی و گردشگری را رونق داد
00/03/01 - 10:25
بر بالین دلنشین این خاک
بر بالین دلنشین این خاک
97/09/13 - 15:37
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: