system
جستاری بر انواع روش‌های تامین مالی شرکت‌های خلاق
جستاری بر انواع روش‌های تامین مالی شرکت‌های خلاق

جستاری بر انواع روش‌های تامین مالی شرکت‌های خلاق


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82673
علیرضا ترابی*

چرخه رشد شرکت‌های خلاق از دید سرمایه‌گذاران، از حداقل محصول پذیرفتنی آغاز می‌شود و با خروج سرمایه‌گذار از کسب‌وکار به پایان می‌رسد. خروج می‌تواند از جنس فروش سهام، ادغام یا تملیک کسب‌وکار یا عرضه اولیه سهام آن یا از نوع شکست و انحلال شرکت و فروش دارایی‌ها باشد. برای رشد در این مسیر، بنیان‌گذاران آن نیازمند جذب سرمایه موردنیاز کسب‌وکارشان هستند. 

روش‌های تامین مالی شرکت‌های خلاق را می‌توان به طور کلی در سه دسته قرار داد:

دسته اول روش‌هایی هستند که نه بدهی مالی و نه کاهش سهام برای کارآفرینان در پی دارند که خودراه‌اندازی نامیده می‌شوند. مدل‌های سرمایه‌گذاری جمعی، بردن جوایز استارتاپی و انتشـار رمزارز یا سکه از جمله این روش‌ها هستند.

این موارد با این‌که ریسک کاهش سهام و بدهی را به دنبال ندارند اما معمولا سبب دست‌یابی به درآمد کمتری برای کارآفرینان شده و رشد فزاینده‌ای برای شرکت خلاق بـه همراه نمی‌آورند.

دسته دوم شامل روش‌هایی هستند که کارآفرینان با دریافت بدهی و وام، سهام‌شان را واگذار نمی‌کنند. وام بانکی، موسسات غیربانکی وام‌دهنده و استقراض از دیگران از جمله راه‌های تامین سرمایه در این دسـته هسـتند.

این موارد برای شرکت‌های خلاق، در مراحل ابتدایی، به دلیل عدم‌توان پرداخت یا درآمد نامطمئن، توجیه نداشـته و ادامه فعالیت آنها را دچار مشکل می‌کند.

اما گاهی برای شرکت‌های بزرگ‌تر می‌تواند مسیر مناسـبی جهـت تامیـن مالی بدون واگذاری سهام‌شان باشد.

دسته سوم را می‌توان شامل روش‌هایی دانسـت کـه افراد یـا موسساتی در قبال دریافـت سهام از شرکت‌های خلاق، در آنها سرمایه‌گذاری کنند. دوستان و خانواده، برخی شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، فرشـتگان سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاران خطرپذیر در این دسته جای می‌گیرنـد.

این افراد و مراکز علاوه بر دریافت سهام و سرمایه‌گذاری، در تلاش هستند که با استفاده از سایر داشته‌های خـود از جمله تجارب مدیریتی، مشاوره و راهنمایـی، ایجاد هم‌افزایی میان سـبد سـرمایه‌گذاری و تلاش برای تامین منابع مالی مراحل بعد، رشـد هرچه بیشتر شرکت‌های خلاق خود را فراهم کننـد.

جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر محبوبیت به‌سـزایی در بین این روش‌ها دارد و بـه‌عنـوان راه‌حـل اصلـی تامین مالی شرکت‌های خلاق در دنیـا شناخته می‌شود.

در اهمیت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیـر، کافی است بدانیم کـه پنج شـرکت بـا بیشـترین ارزش بـازار در آمریکا، بر مبنای سرمایه خطرپذیر شکل گرفته‌اند.

 

* پژوهشگر بازارهای مالی و مشاور شرکت‌های دانش‌بنیان

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری؛ کرمی: سرمایه ایده‌های نوآورانه تامین می‌شود
توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری؛ کرمی: سرمایه ایده‌های نوآورانه تامین می‌شود
00/08/25 - 10:02
وبینار| فناوران با ابزارهای نوین تامین مالی آشنا می‌شوند
وبینار| فناوران با ابزارهای نوین تامین مالی آشنا می‌شوند
00/05/04 - 11:21
توسعه صادرات از طریق واسطه‌ها
توسعه صادرات از طریق واسطه‌ها
98/10/25 - 10:20
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: