حلقه مفقوده در پیشرفت کودکان
کودکانی که تاخیر تکامل حرکتی یا تاخیر تکامل تکلمی دارند اکثرا در سال های اولیه و معمولا قبل از دبستان تشخیص داده میشوند. اما اختلالات یادگیری، اختلالاتی هستند که بر عملکرد کودکان در مدرسه تاثیر می گذارد زیرا اغلب این اختلالات دیر تشخیص داده می شوند و موجب انواع احساسات خشم و ناکامی کودک، والدین و معلم او می شود.
یادگیری و حافظه از کارکردهای عالی سیستم عصبی انسان است و اگر اختلال در کارکردهای اجرایی مغز ایجاد شود کودک را در معرض انواع چالش های رشدی، شناختی، هیجانی، رفتاری و روانی قرار می دهد. در واقع باید گفت اختلالات عصب رشدی قبل از سنین مدرسه خود را به صئرت تاخیر در تکلم، تاخیر حرکتی یا اشکال در اعمال خود مراقبتی نشان می دهد که معمولا زود تشخیص داده می شوند. اما اختلالات عصب رشدی در سنین مدرسه خود را به صورت افت تحصیلی نشان می دهد.
تحصیلات موثرترین عامل در مشخص کردن کیفیت زندگی بزرگسالی فرد است که منجر به درآمد بیشتر، سلامت بهتر و افزایش طول عمر فرد می شود و چنانچه دانش آموزانی به دلیل اختلالات یادگیری نتوانند در مدرسه تحصیلات خود را تکمیل کنند در آینده در اخذ انواع فرصت های شغلی و زندگی دچار مشکلات جدی می شوند، اختلالات عصب رشدی اکثرا در سنین مدرسه آغاز می شوند. هر چند ممکن است تا بزرگسالی تشخیص داده نشوند.
البته تاکید بیشتر روی اختلالات خوانش پریشی است. چرا که 80 درصد اختلالات یادگیری را به خود اختصاص می دهد، در مورد این افراد توانایی خواندن به نسبت ضریب هوشی آنها به طرز چشم گیری پایین تر است.
البته عوامل ژنتیکی، بیماری های روانی و جسمی و شرایط محیطی و فرهنگی بر خوانش پریشی تاثیر دارد. در خوانش پریشی زمینه و سابقه خانوادگی بیماری بسیار اهمیت دارد و چیزی حدود 23 تا 65 درصد این کودکان پدر یا مادر مبتلا دارند. همچنین خوانش پریشی را باید یک اختلال مخفی محسوب کرد و اکثرا تشخیص داده نمی شود. این افراد معمولا در دوران تحصیل خود به مواردی مانند تنبلی، بازیگوشی، عقب ماندگی ذهنی و عدم تلاش کافی در زمینه تحصیلی است.
در خصوص مبتلایان یه این اختلال باید مواردی را در نظر گرفت. اجرای تست های هوش برای این افراد یکی از آنها است. همچنین در اجرای تست های آی کیو به نکات مثبت و عملکردهای قوی این افراد باید توجه شود. این افراد معمولا در استدلال و تفکر انتزاعی از هم سن و سال های خود سر آمد ترند. همچنین این اختلال معمولا در کلاس سوم تشخیص داده می شوند.
*فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان
منبع: isti.ir
#
Send to friends