system
خودروهای متصل
خودروهای متصل

خودروهای متصل


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 83946
شهاب خدامرادی*

پراکندگی جغرافیایی خودروهای ملکی سازمان‌های مالک ناوگان، در کنار پیچیدگی‌هایی که برای مدیریت بهینه و یکپارچه آن‌ها به همراه دارد، ویژگی‌های منحصر به فردی را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

برخی از خدماتی که موجب کاهش پیچیدگی‌های عنوان شده می‌شود عبارتند از قابلیت پایش ناوگان به صورت بلادرنگ، پایش و محاسبه مسافت پیموده شده، مدیریت ماموریت روزانه و عملیات، تعمیر و نگهداری هوشمند، ارائه گزارش‌های مدیریتی و غیره.

از طرفی ناوگان ملکی یک سازمان، فرصت بسیار مناسبی را برای پیاده‌سازی مفهوم اتصال‌پذیری ایجاد می‌کنند. خدماتی همچون ارتباط خودروها با یکدیگر، ارتباط خودروها با واحد کنترل مرکزی برای دریافت دستورات اورژانسی، توزیع بهینه ناوگان، اطلاع رسانی شرایط محیطی از جمله شرایط جوی و جاده بین خودروها با یکدیگر و غیره از جمله مزایای اتصال‌پذیر کردن ناوگان است.

در طرح حاضر  پلتفرم مدیریت هوشمند ناوگان متشکل از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری با ارائه خدمات نامبرده پیاده سازی خواهد شد که می‌تواند مورد استفاده سازمان‌های مالک ناوگان از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (با بیش از 000/14 ناوگان ملکی) قرار گیرد.

ویژگی منحصر به فرد این پلتفرم، صحت عملکرد با توجه به وجود تعداد بالای ناوگان در دیتا بیس و نیز یکپارچگی پلتفرم با توجه به انواع مختلف ناوگان است که برای سازمان‌های بهره بردار بسیار حائز اهمیت است.

خودروهای خودران در جهان امروز به سرعت پیشرفت می‌کنند و شرکت‌ها نیز با برنامه‌ریزی‌ دقیق تمرکز خود را روی طراحی این نوع از اتومبیل‌ها قرار داده‌اند. خودرو‌های متصل به اینترنت با استفاده از ده‌ها سنسور و دوربین در تمامی قسمت‌های بدنه اطلاعاتی نظیر وضعیت راه، ویژگی‌های وسایل نقلیه در حال تردد و حتی عابران پیاده را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند.

راننده و یا یکی از سرنشینان خودرو می‌توانند این اطلاعات را علاوه بر مشاهده در اختیار رانندگان سایر خودرو‌ها نیز قرار دهند. اطلاعات دریافت شده به صورت داده از طریق اینترنت برای کاربران دیگر ارسال می‌شود. با این ویژگی همه اتومبیل‌های در حال حرکت در جاده احساس امنیت و راحتی بیشتر می‌کنند.

 

*رییس گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های فضای و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توسعه فرودگاه‌های هوشمند؛ بهره‌وری و ایمنی سفرها افزایش می‌یابد
توسعه فرودگاه‌های هوشمند؛ بهره‌وری و ایمنی سفرها افزایش می‌یابد
00/09/08 - 15:17
ایمنی افزایش می‌یابد؛ توسعه زیرساخت خودروهای متصل به توان داخلی سپرده شد
ایمنی افزایش می‌یابد؛ توسعه زیرساخت خودروهای متصل به توان داخلی سپرده شد
00/04/01 - 15:50
فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات روند هوشمندسازی خودرو را شتاب می‌دهد
فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات روند هوشمندسازی خودرو را شتاب می‌دهد
98/03/11 - 09:21
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: