system
رابطه متقابل ابزار دقیق و کیفیت بالای یک محصول
رابطه متقابل ابزار دقیق و کیفیت بالای یک محصول

رابطه متقابل ابزار دقیق و کیفیت بالای یک محصول


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 83229
محمدحسین مجلس‌آرا*

همواره یکی از چالش‌های توسعه فناوری، دستیابی به دقت بالاتر در اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی بوده است. برای ساخت ابزارهای مورداستفاده بشر، ابتدا لازم است که شناخت کاملی از مواد و ساختارهای مورداستفاده حاصل شود و همچنین این مواد و ساختارها با دقت زیادی در کنار هم قرار گیرند تا ابزار موردنظر ساخته شود.

طبیعتا هرچه دقت ساخت بالاتر باشد، کیفیت محصول نهایی بیشتر خواهد بود. درواقع منظور از دقت ساخت، توانایی اندازه‌گیری هرچه دقیق‌تر پارامترهای فیزیکی دخیل در فرآیند ساخت و تولید است. به همین منظور با پیشرفت فناوری، به مرور حوزه‌ای به نام مهندسی کنترل و ابزار دقیق در صنایع مختلف شکل گرفت که وظیفه کنترل فرآیند ساخت و تولید را برعهده داشت.

به زبان ساده، ابزار دقیق عبارت است از سامانه‌ای متشکل از حسگرهای مختلف که بتواند با دقت زیاد، پارامترهای فیزیکی یک فرآیند را اندازه‌گیری کند. واضح است که وقتی صحبت از حسگر بـه میان می‌آید، علوم الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشته حسگرهای دقیق، مبتنی بر مدارهای الکترونیکی بودند، اما امروزه با پیشرفت فناوری و نیاز بـه سنجش دقیق‌تر، حسگرهای فوتونیکی به مرور جایگزین حسگرهای الکترونیکی می‌شوند تا پارامترهای فیزیکی یک فرآیند را با دقت بسیار بالاتری اندازه‌گیری کنند.

با توجه به کاربرد حوزه ابزار دقیق در ﺗﻤام صنایع اگرچه نمی‌توان حجم بازار مالی این حوزه را تخمین زد، اما متناظر با کاربرد گسترده ابزار دقیق در ﺗﻤام حوزه‌های نیازمند بـه سـنجش، حجـم بازار مالی بسیار بزرگی را می‌توان برای این حوزه متصور شد.
اکنون جای این امیدواری وجود دارد که با تلاش هرچه بیشتر صنعتگران و افزایش دانش فنی تولیدکنندگان از پیشرفت‌های اخیر این حوزه، محصولاتی باکیفیت مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، شایسته اعتماد ستودنی هم‌میهنان عزیزمان تولید شود که به این‌ترتیب بتوانیم همگام با کشورهای پیشرفته دنیا به بهره‌وری حداکثری در صنایع ابزار دقیق دست یابیم و سهم قابل‌توجهی از بازار گسترده جهانی این محصولات را به دست آوریم.

*مشاور ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

منبع: isti.ir

#

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دستاورد|اندازه‌گیری و پایش کیفی آب و کیفیت پساب با محصول بومی
دستاورد|اندازه‌گیری و پایش کیفی آب و کیفیت پساب با محصول بومی
03/03/01 - 10:03
ابزارهای دقیق با یک‌چهارم قیمت خارجی «ایران‌ساخت» شد
ابزارهای دقیق با یک‌چهارم قیمت خارجی «ایران‌ساخت» شد
99/03/10 - 09:00
رابطه بین دوک‌های خواب و فرآیند تثبیت حافظه شناسایی می‌شود
رابطه بین دوک‌های خواب و فرآیند تثبیت حافظه شناسایی می‌شود
94/11/17 - 12:00
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: