system
سبدی از فرآورده‌های غذایی سالم
سبدی از فرآورده‌های غذایی سالم

سبدی از فرآورده‌های غذایی سالم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74194
هما حبیبی*

یکی از لازمه‌های تولید و عرضه محصولات با کیفیت غذایی، بهداشتی و دارویی بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های مجهز برای آنالیز و کنترل کیفی این دست تولیدات است. محصولاتی به شکلی مستقیم با سلامت جامعه و مردم در ارتباط است و نقشی تاثیرگذار در ارتقای رفاه عمومی دارد.

تعیین ماهیت کالاها در زمینه های مختلف و کنترل سموم در مواد غذایی یکی از مهم‌ترین نیازهایی است که با داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و به روز امکانپذیر است کاری که اعتماد جامعه به مصرف این مواد را تا حد امکان افزایش می دهد.

به طور مثال در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، کار تشخیص و کشت انواع باکتری‌ها، ویروسها، قارچ و مخمر انجام می‌شود. همچنین تعیین نوع و حد مجاز میکروارگانیسم‌های هوازی و بی هوازی فرآورده‌های غذایی، آرایشی، بهداشتی و خوراک دام و طیور از مهمترین فعالیت‌های این بخش آزمایشگاهی است. خدماتی که می تواند نقشی تعیین کننده در ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کند.

همچنین اندازه گیری انواع آفلاتوکسین شناخته شده در فرآورده های غذایی نیز نقش مهمی در شناخت کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی ایفا می‌کند. به همین دلیل وجود آزمایشگاه‌های مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و به روز یکی از ضروریاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. کاری که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می دهد و در تلاش است تا مجموعه‌های دارای چنین تجهیزات و خدماتی را گرد هم جمع و زمینه برای تبادل این داشته‌ها را فراهم کند.

موسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق به عنوان یکی از مجموعه‌های فناور توانمند، خدماتی در حوزه کنترل کیفی محصولات تولیدی و وارداتی ارائه می‌دهد و توانسته بخشی از نیاز صنایع کشور به خدمات کیفیت‌سنجی محصولات را، تامین کند.

تعیین ماهیت کالاها در زمینه های مختلف و کنترل سموم در مواد غذایی، فعالیت محوری این مجموعه به شمار می‌رود. این مجموعه آزمایشگاهی موفق به افزایش دامنه خدمات آزمایشگاهی از لحاظ تعداد محصولات، گستره مشتریان و تعداد اعتبارنامه ها و مجوزها شده است و خدمات متنوعی را در حوزه کیفیت‌سنجی و تعیین ماهیت فرآورده‌ها ارائه می‌دهد. بخش آزمایشگاهی مجموعه ما در زمینه‌های  صنایع غذایی و کشاورزی، مولکولی، زیست‌فناوری، میکروب‌شناسی، تجزیه دستگاهی، نساجی، مصالح ساختمانی، تعیین ماهیت و محیط زیست در دو شعبه مشهد و گمرک دوغارون فعالیت می‌کند.

*مدیر موسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: