system
فناوری در خدمت زندگی سالم‌تر
فناوری در خدمت زندگی سالم‌تر

فناوری در خدمت زندگی سالم‌تر


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 84333
شراره رویانیان*

کاربردهای فناوری بسیار زیاد است و به صنایع مختلف نفوذ کرده و کیفیت آنها را افزایش داده است. رخنه این مقوله در بخش های مختلف باعث شده که خدمات با سرعت بیشتر و محصولات با کیفیت و کارایی بالاتر ارائه شود.

هرچه کشوری توسعه یافته‌تر باشد؛ بیشتر از فناوری و نوآوری در توسعه صنایعش بهره می برد. به طور مثال صنعت خوراک دام و طیور در دنیا یکی از حوزه هایی است که با استفاده از تکنولوژی توسعه یافته و با کمک آن هم میزان تولید خوراک هم کیفیت آنها را افزایش داده است. در ایران هرچند راه نرفته در زمینه خوراک دام و طیور بسیار زیاد است؛ اما ورود فناوری به این حوزه زمینه ساز توسعه یافتگی آن شده است.

مثلا مجموعه آزمایشگاه‌های شرکت پیشگام دام‌پرور سپاهان یکی از شرکت هایی است که در این زمینه به موفقیت هایی رسیده و با کمک تجهیزات آزمایشگاهی خود کیفیت محصولات تولیدی را افزایش داده است. این شرکت با شعار تغذیه بهتر و زندگی سالم‌تر و با هدف بررسی کیفیت محصولات غذایی دامی و طیور شکل گرفت و با همکاری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را توسعه داد.

یکی از اولویت‌های مجموعه ما انجام کارهای تحقیق و توسعه است. تیم تحقیق و توسعه این آزمایشگاه پروژه‌های بین‌المللی نیز داشته و چند محصول تولید شده که در ارتقای کیفیت و کمیت خوراک دام و طیور کمک کرده است.

این مجموعه آزمایشگاهی با عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از خدمات این مجموعه برای ارتقای کیفیت مواد در آنالیز استفاده می کند چون مهم‌ترین دغدغه این شرکت، فراهم کردن مواد اولیه با کیفیت برای آزمایشگاهها است.

طیف‌سنج جذب اتمی به‌منظور آنالیز فلزات، کروماتوگراف گازی، کروماتوگراف مایع با کارایی بالا و طیف‌سنج مادون‌قرمز از جمله تجهیزات این است. به طور مثال طیف سنج مادون قرمز می‌تواند در کمتر از یک دقیقه نشاسته، چربی، پروتئین، فیبر، خاکستر و رطوبت تمامی مواد اولیه و محصولات خوراک دام و طیور را اندازه‌گیری کند.

 

*عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
روزه‌داری می‌تواند باعث عملکرد بهتر سلول‌های بنیادی روده شود
روزه‌داری می‌تواند باعث عملکرد بهتر سلول‌های بنیادی روده شود
97/02/26 - 10:26
 تنفسی سالم‌تر
تنفسی سالم‌تر
96/01/23 - 11:16
یک هفته آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت مغز
یک هفته آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت مغز
94/12/12 - 13:12
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: