system
فناوری‌های نوظهور دیجیتال و خاصیت تحول‌آفرینی
فناوری‌های نوظهور دیجیتال و خاصیت تحول‌آفرینی

فناوری‌های نوظهور دیجیتال و خاصیت تحول‌آفرینی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 83105
حسین ملازاده*

فناوری‌های نوظهور دیجیتال هر روز بیش از پیش در زندگی بشر رسوخ می‌کند و تجلی‌گر شئونات نوینی در زندگی انسان‌هاست. ویژگی تحول‌آفرینی این فناوری‌ها می‌تواند طرحی نو در اندیشه، سبک زندگی، افق‌های پیش روی علمی و کاربردهای چندگانه عملی دراندازد.

به بهانه فرارسیدن سال جدید و فصل بهار که رفتاری مشابه برای بازآفرینی طبیعت به همراه دارد، می‌توان دو ویژگی مشترک را در راستای تحول‌آفرینی طبیعت و فناوری‌های دیجیتال برشمرد.

فناوری‌های برافکن یا تحول‌آفرین دیجیتال درست مانند فصل بهار التزام به تخریب فناوری‌ها و رویکردهای پیشین دارند. در واقع تولد و شکوفایی فناوری‌های نوظهور همواره با تخریب فناوری‌های قدیمی و کاربردهای آنها همراه است و لذا ایجاد آمادگی و شناساندن ابعاد مختلف چنین تحولی در هر دو طرف عرضه و تقاضای این فناوری‌ها، یک ضرورت محسوب می‌شود.

 از سوی دیگر جوانه‌هایی که در فصل بهار متولد می‌شوند برای تبدیل به یک عایده موثر برای بشر نیاز به بستر مناسب و مراقبت دارد. درست همانند فناوری‌های نوینی که هرچند تولدشان جذاب است اما چنانچه بستر مناسبی برای توسعه آنها فراهم نشود، مسیر رشدشان را به درستی طی نخواهند کرد.

ما در ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال ‌می‌کوشیم تا در حد توان خود برای حمایت از توسعه این فناوری‌ها در کشور عزیزمان گام برداریم. آنجا که نیازمند شناساندن ابعاد مختلف این فناوری‌ها به بنگاه‌های مختلف خصوصی، نهادهای دولتی، فناوران و . . . وجود دارد با انتشار اسناد پژوهشی، ترجمه گزارشات روز دنیا، ساخت پایگاه‌های داده ، دانشی و اطلاعاتی از طریق مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال اقدام کرده‌ایم.

از سوی دیگر به منظور توسعه تخصصی این فناوری‌ها، کارگروه‌های تخصصی همچون کارگروه هوش مصنوعی، کارگروه اینترنت اشیاء، کارگروه بلاکچین و... به‌طور مداوم در تلاش هستند تا با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، فناوران، پژوهشگران و...  طرح‌های اولویت‌دار کشورمان را به سوی تکامل و تحقق پیش برند و بستر مناسبی از منظر حمایتی، قانون‌گذاری و شبکه‌سازی را فراهم کنند.

همچنین مرکز توسعه فناوری‌های نوظهور در ذیل ستاد اقتصاد دیجیتال در تلاش است تا امکان همکاری‌ شبکه‌ای و گسترده بین عناصر مختلف زیست‌بوم فناوری‌های نوظهور دیجیتال به‌خصوص با همکاری بنگاه‌های بزرگ  را شکل دهد.

با شروع سال جدید امید داریم تا این اقدامات چندجانبه، مسیر تعالی فناوری‌های نوظهور دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران را هموارتر سازد و در نهایت راهگشای مسیر تعالی علمی و عملی ایران عزیزمان باشد.

 

*دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ارتقا شاخص‌های نسل چهارم صنعت؛ تحول دیجیتال سرعت گرفت و فناوری‌های نوظهور رشد می‌کند
ارتقا شاخص‌های نسل چهارم صنعت؛ تحول دیجیتال سرعت گرفت و فناوری‌های نوظهور رشد می‌کند
00/02/15 - 10:19
بیش از 30 پروژه اجرایی شد تا فناوری‌های نوظهور در اقتصاد دیجیتال اوج بگیرد
بیش از 30 پروژه اجرایی شد تا فناوری‌های نوظهور در اقتصاد دیجیتال اوج بگیرد
00/01/14 - 14:51
فناوری‌های نوظهور دیجیتال در کشور توسعه می‌یابد
فناوری‌های نوظهور دیجیتال در کشور توسعه می‌یابد
99/06/03 - 07:11
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: