system
ماموريت خاص
ماموريت خاص

ماموريت خاص


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 17763
پيمان صالحي*

امروزه رويکرد مردم به سمت ترکيبات طبيعي سوق پيدا کرده است. دوره‏اي درمان انسان‏ها با ترکيبات شيميايي اوج گرفت و امروز هم ادامه دارد. اما بازگشت جوامع به سمت منابع طبيعي و يا ترکيباتي که طبيعت براي ما خلق کرده آغاز شده است. اين بازگشت حتي در کشورهاي پيشرفته با سرعت بيشتري جريان دارد و در ايران هنوز از اين روند عقب هستيم.
علت چنين بازگشتي را مي‏توان ترکيباتي که طبيعت در اختيار ما قرار مي‏دهد دانست. در گياهان دارويي و فرآورده‏هاي طبيعي مأموريت‏هايي خاص و ويژگي‏هاي خاصي دارند که مي‏توانند در درمان به عنوان دارو و يا به عنوان مکمل براي بهبود کيفيت زندگي مردم مورد استفاده قرار گيرند.
گياهان را مي‏توانيم به عنوان يکي از منابع مهم ترکيبات طبيعي بشناسيم. امروزه بسياري از ترکيباتي که به عنوان داروهاي شيميايي استفاده مي‏شده‏اند، کارايي خود را ندارند، چرا که سيستم بدن انسان‏ها به آن مقاوم شده است. از نمونه آن‏ها مي‏توان به آنتي‏بيوتيک‏ها اشاره کرد. بدن انسان‏ها امروزه نسبت به مصرف آنتي‏بيوتيک‏هاي شيميايي مقاومت پيدا کرده است.
در پي همين اتفاق تمامي محققان دنيا به دنبال دستيابي به ساختارهاي جديد براي ساخت آنتي‏بيوتيک‏ها هستند. بهترين گزينه‏اي که مي‏تواند چنين ساختاري را معرفي کند در گياهان دارويي و فرآورده‏هاي طبيعي هستند. آينده بسياري از ترکيبات جديد دارويي و مکمل‏ها در گياهان دارويي و فرآورده‏هاي طبيعي نهفته است که موضوع تحقيقات بسياري محسوب مي‏شود. 
در گياهان دارويي و فرآورده‏هاي طبيعي نسخه‏هاي آينده داروهاي مؤثر پيچيده شده، همراه با بازار بزرگي که سهم اين گروه در تجارت بين‏المللي که شامل بازار، ثروت و ارزش‏افزوده مي‏شود خواهد داشت.


رئيس مرکز طرح‏هاي کلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري
و دبير شبکه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: