system
نسل جدید میکروسکوپ‌ها
نسل جدید میکروسکوپ‌ها

نسل جدید میکروسکوپ‌ها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82689
زینب چناری*

ابزارهای میکروسکوپی قرن‌هاست که نقش اساسی در توسعه علوم، مخصوصا علوم پزشکی و زیست‌شناسی داشته‌اند. به عبارت دیگـر، تبدیل به ابزاری ضروری و غیرقابل تعویض در عرصه علم شده‌اند.

در زمینه میکروسکوپی، همواره تلاش برای مشاهده جزئیات کوچک‌تر با وضوح و کنتراست بالاتر بوده است کـه منجر به ارائه تجهیزات پیچیده‌تر با قیمت‌های بالاتر شده است و غالبا نیاز است تا فردی آموزش‌دیده با این تجهیزات پیچیده کار کند.

همین‌طور در سال‌های اخیر، حوزه آزمایشگاه روی تراشه و میکروفلوئیدیک بسیار فعال بوده است؛ درحالی‌که برای بررسی آنها هم‌چنان لازم است از میکروسکوپ‌های حجیم، گران‌قیمت و با میدان دید چندین مرتبه کوچک‌تر از ابعاد تراشه میکروفلوئیدیک استفاده شود. یا در حوزه پاتولوژی، نیاز اسـت که اطلاعات کل لام کــه مساحتی بسیار بزرگ‌تر از میدان دید میکروسکوپ‌های معمول نوری دارد، مشاهده شود.

درنتیجه، نیازمندی‌های مشخصی برای روش‌های میکروسکوپی مقرون‌به‌صرفه و سـبک و کوچک، با میدان دیدی بزرگ وجود دارد.

از آنجایی‌که میکروسکوپ‌های سـنتی، مبتنی بر لنز شیئی هستند، همواره رقابـت بـین رزولوشـن فضایی و میدان دید وجود دارد، به این معنا کـه عموما هـر چقـدر رزولوشن تصـویر بهـتر شـود، میدان دید محدودتر می‌شـود و بالعکس.

برای ارائه راهکار، چندین تکنیک میکروسکوپ بـدون‌لنز در سال‌های اخیر معرفی شده است. در همین راستا، میکروسکوپ هولوگرافی دیجیتال بدون لنز هم یکـی از روش‌هایی است که توسـعه یافتـه است. این محصول، در دهه اخیر در دنیـا مورد توجـه قرار گرفته است و به نـوعی هنـوز بسیار جوان است.

بسیاری از ویژگی‌هایی که به لحاظ تئـوری برای آن درنظـر گرفته می‌شـود، هنوز کاملا به صـورت تجاری درنیامده است. چندین شرکت خلاق مشغول کار بر روی نمونه‌های تجاری‌شـده ایـن تکنیـک تصویربرداری هستند. این محصول توسط چندین شرکت خلاق در سـطح جهان درحال توسعه است.

میکروسکوپ هولوگرافی دیجیتال، نسل جدیـد میکروســکوپی است که در آینده جایگزین میکروسکوپ‌های مرسوم بـه‌خصـوص در زمینـه پاتولوژی خواهد شد. با پیشرفت مداوم فناوری ساخت سنسورهای CMOS و همچنین عرضه پردازنــده‌های مناسب برای محاسبات سنگین و حجیم بـا قیمـت‌های پائین، جایگزینی میکروسکوپ‌های محاسباتی مانند میکروسکوپ بدون‌لنز هولوگرافی با میکروسکوپ‌های عادی، محتمل‌تر خواهد شد.

*تولیدکننده میکروسکوپ بدون‌لنز مبتنی بر هولوگرافی

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توسعه صنعت با نسل جدید فناوری‌های شناسایی اسید و باز
توسعه صنعت با نسل جدید فناوری‌های شناسایی اسید و باز
00/09/17 - 13:22
شرکت‌های ایرانی برای درمان کرونا رقابت می‌کنند و پیشتازی نسل جدید واکسن‌ها
شرکت‌های ایرانی برای درمان کرونا رقابت می‌کنند و پیشتازی نسل جدید واکسن‌ها
99/09/03 - 08:08
کسب و کارهای جدید در حوزه  توالی‌یابی مسیر جدیدی طی می‌کند
کسب و کارهای جدید در حوزه توالی‌یابی مسیر جدیدی طی می‌کند
97/12/19 - 08:30
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: