system
نفت و تجارت جهانی دریایی
نفت و تجارت جهانی دریایی
نگاه کارشناس/

نفت و تجارت جهانی دریایی


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 12249
امیرحسین صفرقلی

امیرحسین صفرقلی*
صنعت کشتی سازی یکی از صنایع اشتغال زا و محرک بسیاری از صنایع وابسته نظیر فولاد، رنگ محسوب می‌شود به طوریکه گفته می شود به ازاء هر نفر اشتغال در کشتی سازی، چهار نفر در صنایع وابسته مشغول به کار خواهند شد.
از سویی 40% از کل تجارت جهانی دریایی مربوط به نفت است و ایران سومین دارنده منابع نفت در جهان است. اهمیت اقتصادی و ارزش افزوده بالای ساخت شناورهای گوناگون و تحکیم اقتدار در بخش دفاعی از دیگر مزایای توسعه صنعت کشتی سازی در کشور است از سویی دیگر با اجرای توافق جامع هسته ای، کشتی سازی جزو صنایع جذاب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود. دلیل این امر نیز وجود دانش فنی ساخت و تجربه کافی در ساخت شناورهای کوچک و بزرگ، یاردهای کشتی سازی با ظرفیت بالا و نیروی کار ارزان است.
صنعت کشتی سازی ایران با داشتن یاردهای کشتی سازی با ظرفیت بالقوه چند هزار تنی و تجربه ساخت کشتی های بزرگ نظیر افراماکس و ایران- اراک نشان داده است که دانش فنی و توانمندی بالایی را در این بخش دارا است. از طرفی دیگر نیروی کار ارزان یکی از مزیت های رقابتی با کشتی سازی های دنیا است.
نمودار ترسیم شده حاکی از آن است، کشورهایی همچون چین، فیلیپین، ویتنام و برزیل با استفاده از مزیت نیروی کار ارزان، رشد چشمگیری در کسب سهم از بازار را طی سالیان اخیر داشتند.

 

رتبه بندي کشورها بر اساس سفارشات ثبت شده

بنابر اظهار متخصصین و صاحبان صنعت، بزرگترین چالش حال حاضر صنعت کشتی سازی در کشور، عدم حمایت مالی کافی از سوی بانک ها و دولت و کمبود نقدینگی است. اشتغال زایی بالا و اهمیت استراتژیک، این صنعت را درخور حمایتی برابر با صنایع مشابه نظیر خودرو و فولاد کرده است. امید است که با برنامه ریزی مناسب و هوشیاری بتوان از ظرفیت های به وجود آمده در شرایط رفع تحریم ها و هجوم سرمایه گذاران خارجی بهره کافی برد.


* کارشناس ستاد توسعه دریایی و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
منبع: isti.ir
پایان پیام/32

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: