system
پژوهشگاهی برای پژوهشگر
پژوهشگاهی برای پژوهشگر

پژوهشگاهی برای پژوهشگر


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 70156
فربد اسفندی*

وقتی از یک مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی سخن به میان می‌آید نخستین توانمندی که به ذهن متبادر می‌شود، ارائه خدمات پژوهشی و انجام تست است. اما اگر نیاز پژوهشگر یا فناور، فراتر از دریافت یک خدمت فناور باشد چه باید کرد؟ به طور مثال، در مواردی که پژوهشگر نیازمند در اختیار داشتن زیرساخت و محیط پژوهشی است، پای یک ضرورت به میان می‌آید؛ ضرورتی که در حوزه زیستی و ژنتیک پررنگ‌تر  به چشم می‌خورد. حال شرایطی را تصور کنید که سوی دیگر، برای دانشجویانی که بر روی پایان‌نامه یا رساله‌های دکتری را به سرانجام می‌رسانند و نیاز دارند  بخش تحقیقاتی و آزمایشگاهی کار را انجام دهند، این ضرورت را بیش‌تر احساس می‌کنند.

بر اساس همین ضرورت است که سعی شده است یک زیرساخت فناورانه با مجموعه‌ای کامل از امکانات، از زیرساخت تا مشاوره  در این مجموعه پژوهشی و آزمایشگاهی در اهتیار مخاطب قرار بگیرد. کارشناسان و متخصصان آزمایشگاهی، در کنار پژوهشگر هستند و او را در مسیر انجام آزمایش‌ها، جلوگیری از موازی‌کاری در آزمایش‌ها و رسیدن به یک نتیجه مطلوب رهنمون می‌کنند.

شرکت تشخیص ژن پژوهش و آزمایشگاه ژنیران اساساً با همین هدف به راه افتاد. پژوهشگران گوناگونی از حوزه‌های گوناگون از ژنتیک، سلولی و مولکولی، زیست‌فناوری و میکروبیولوژی، کشت سلول، سیتوژنتیک و بیوانفورماتیک تا شیمی و دیگر حوزه‌های مرتبط، مشتری خدمات پژوهشی این مجموعه فناور بوده‌اند. به تازگی تلاش کردیم با اضافه کردن سیستم اتاق حیوانات و جانوران مدل، به سبد متنوع دانشی و فناور مورد نیاز کشور را تکمیل کنیم.

اما کار دیگری که تشخیص ژن پژوهش انجام می‌دهد، ایجاد ارتباط میان دانش و مهارت است. برای تحقق این هدف، دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی را به شکل تخصصی برای پژوهشگران برگزار می‌کنیم. دوره‌هایی که مورد استقبال هم قرار گرفته است و  به طور دانشجویان و پژوهشگرانی که در حوزه‌های زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط تحصیلات آکادمیک را می‌گذرانند مواردی را می‌آموزند که نیازمند تجربه عملی است و این موضوع، کار را برای دانشجویان فارغ‌التحصیل آماده ورود به بازار کار دشوار می‌کند. دانش‌پژوهشان گرچه زیربنای درسی را در دانشگاه‌ می‌آموزند و در نهایت با شرکت در دوره‌های کارآموزی این مجموعه، به شکل تخصصی می‌آموزد که چگونه از یافته‌های علمی خود بهره ببرد و به صورت عملی اجرا کند.

هدف از تاسیس این مجموعه فناور، در گام نخست ارائه خدمات پژوهشی و آزمایشی به پژوهشگران، دانشجویان و شرکت‌های همکار است که در حوزه پژوهش، تحقیق و توسعه زیستی فعال هستند و به سامانه‌هایی برای کارهای توسعه‌ای خود نیاز دارند. خدماتمان را محدود نکردیم و ژنیران اکنون در حوزه ژنتیک، آزمایش‌های PCR، الکتروفورز در حوزخ زیست‌فناوری همچنین خدماتی چون ترانسفورم کردن ژن‌های مختلف در پروکاریوت‌ها و یوکاریوت ها و در بیوانفورماتیک نیز طراحی‌های و پیش‌بینی‌های مختلف برای ماکرومولکول‌ها ایجاد حیوانات مدل و انجام آزمایشات و در حوزه کشت سلول نیز زمینه کار مهندسی بافت، کشت سلول و بررسی میزان سمیت داروها بر روی این سلول‌ها، انجام انواع تست‌های مختلف میکروبی و بررسی تأثیر داروها بر میزان رشد میکروب‌ها از مواردی است که این مجموعه آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

دوره‌هایی که توسط این مجموعه برگزار می‌شوند، دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی میان‌مدت و بلندمدت هستند که بین دو هفته تا یک ماه به طول می‌انجامد. کارآموزی‌هایی که در این مجموعه آزمایشگاهی با عناوینی چون کارآموزی ژنتیک مولکولی، کاراموزی مهندسی ژنتیک و کلنینیگ، کاراموزی بیوانفورماتیک، کارآموزی سیتوژنتیک و کاریوتایپ در دو مرحله عمومی و پیشرفته، کشت سلول، کار با حیوانات آزمایشگاهی و میکروبیولوژی است. افرادی که می‌خواهند در این کارگاه‌ها شرکت کنند می‌توانند جزئیات را با مراجعه به سایت شرکت از جزئیات این دوره‌ها آگاه شوند. تقویم آموزشی یک ماه پیش از برگزاری دوره‌ها تنظیم و جزئیات ان اطلاع‌رسانیمی‌شود. علاقمندان پس از پرداخت هزینه پیش ثبت نام امادگی خود را برای شرکت در دوره اعلام و در دوره‌ها شرکت می‌کنند. پژوهشگر در این دوره‌ها با چگونگی پیاده‌سازی تکنیک‌های گوناگون و این‌که چگونه پروژه‌ای را به سرانجام برساند و چگونه پروژه خودش را مدیریت کند آشنا می‌شود.

مخاطبان این دوره‌ها تمامی دانشجویان رشته‌های زیست‌شناسی، پزشکی، دندان‌پزشکی، مهندسی پزشکی، داروسازی، بیومتریال و دیگر حوزه‌های مرتبط هستند. همچنین پژوهشگرانی که پژوهش‌های مرتبط دارند مانند پژوهشگران شیمی مخاطبان این دوره‌ها هستند.

این دوره‌ها به صورت نیمه خصوصی و با مشارکت حأکثر 5 مخاطب برگزار می‌شود. سعی بر این بوده است که فرد باتواند با تمامی جزئیات کار و تکنیک آشنا شود تا بتواند از پس انجام آزمایش‌ها بر بیاید. مواد مورد استفاده در این دوره آموزشی مواد واقعی است تا دانش‌پژوه پس از مشاهده چندوچون کار آزمایش را انجام دهد و نتیجه واقعی کار را مشاهده کند.

 

متأسفانه یکی از چالش‌های حوزه زیست‌فناوری، وجود شکاف میان صنعت و دانش زیستی است. تلاش ما بر این بوده است برای رفع این مشکل دانشی را که در محیط‌های آکادمیک تدریس می‌شود کاربردی کنیم و دانش را به مهارت و تجربه بدل کنیم. این موضوع می‌تواند به تبدیل دانش به محصول کمک کند. شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نسبت به ارتباط میان صنعت و علوم پایه توجه بیش‌تر و جدی‌تری داشته باشند. وقتی یک محصول را تولید می‌کنیم، بهبود کیفیت و سنجش معیارهای مرتبط با نتیجه‌بخش بودن تلاش‌ها، باید در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی سنجیده شود. ما می‌توانیم برای صنایع بزرگ که در حوزه تولید فعال هستند آزمایش‌های مختلفی را انجام دهیم که به افزایش کیفیت محصول و رفع نقصیه‌ها کمک می‌کند.

* مدیر آزمایشگاه ژنیران شرکت تشخیص ژن پژوهش

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: