system
کارآفرینی در حوزه فناوری‌های سخت
کارآفرینی در حوزه فناوری‌های سخت

کارآفرینی در حوزه فناوری‌های سخت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 83649
طاهره روحانی *

کارآفرینی چیزی فراتر از راه انداختن یک کسب‌وکار بوده و موفقیت در آن، علاوه بـر تلاش و کوشش طاقت‌فرسا، نیاز به ذهنی خلاق و مبتکر و خلق ایده‌های نوآورانه دارد.

خلاقیت و نوآوری در فرآیند کارآفرینی و موفقیت در آن نقشی پررنگ داشته و این مساله، به‌ویژه هنگامی که پای فناوری‌های پیشرفته در میان باشد، کلید موفقیت کارآفرینی‌های دنیای مدرن به حساب می‌آید.

کارآفرین، موتور محرکه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است. اکنون در عرصه جهانی افراد خلاق و نوآور به‌عنوان کارآفرین‌ها، منشا تحولات بزرگی در عرصه تولید و خدمات شده‌اند. حتی شرکت‌های بزرگ جهانی برای حل مشکلات خود به کارآفرین مراجعه می‌کنند. چرخ‌های توسعه اقتصادی با توسعه کارآفرینی حرکت می‌کنند.

یک کارآفرین موفق به‌‍ویژه در حوزه فناوری‌های سخت باید دارای ویژگی‌هایی باشد.

ازجمله آن‌که دارای روحیه بسیار عالی در زمینه عملی کردن ایده‌ها باشد. باید انگیزه‌دهنده و شروع‌کننده خوبی باشد. ایده‌پردازی بسیار قوی و عالی داشته باشد. انعطاف‌پذیر باشد تا توانایی حل مشکلات را داشته باشد.

باید قبل از شروع به کار، همه جوانب را با جزئیات بسنجد تا تصمیم درستی برای شروع به کار داشته باشد. البته گاهی اوقات درگیری زیاد به جزئیات ممکن است که مانع انجام کار شود. لذا باید ریسک‌های احتمالی را در نظر گرفت و اطلاعات اصلی را به دست آورد. در نهایت با پذیرش پاره‌ای از ابهامات و عدم‌قطعیت‌ها به جلو حرکت کند.

دارای توانایی در شناسایی فرصت‌ها و شناسایی بهترین راه‌های تجاری و اقتصادی باشد. کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه است و از نظر برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و توسعه پایدار دارای اهمیت است. بی‌شک ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه، با مشکلات زیادی در این زمینه روبه‌رو است.

عصر حاضر، عصر جوامع، اقتصادها و نهادهای مبتنی بر دانش است و توسعه ملی و ارتقا جایگاه کشورها در رقابت‌های جهانی، در گرو تولید و به‌کارگیری دانش به طور عام و مهارت به طور خاص است.

یکی از موانع، پایین بودن متوسط هزینه تحقیق و توسعه در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته است. همچنین عمده محصولات صادراتی ایران منبع پایه نظیر نفت و فرآورده‌های نفتی و منابع کشاورزی و فرآورده‌های سنتی نظیر پسته و فرش بوده و نقش دانش و فناوری در آنها در حد ابتدایی است.

همچنین نباید نقش نظام دانشگاهی در آموزش مهارت‌های کارآفرینی را ناچیز گرفت. آموزش و یادگیری دانش و مهارت تخصصی، آموزش مهارت‌های اساسی و کارآفرینی، تعادل نظام آموزشی با بازار کار و ایجاد آگاهی لازم در فراگیران به عنوان مهم‌ترین عوامل موثر بر اشتغال مرتبط با نظام آموزشی هستند.

از مهم‌ترین رسالت‌های نظام آموزشی عالی در هر کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و کارآفرین است. در این خصوص، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به عنوان واحدهای مجری نظام آموزش عالی در زمینه کارآفرینی و تربیت نیروی متخصص و ماهر موردنیاز بخش‌های مختلف جامعه، سهم بسزایی دارند.

* از موسسین شرکت دانش‌بنیان نانو کاوشگران یکتای توس

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مسابقه کارآفرینی «میلاد» در حوزه تجارت الکترونیک و سخت‌افزار برگزار شد
مسابقه کارآفرینی «میلاد» در حوزه تجارت الکترونیک و سخت‌افزار برگزار شد
95/12/23 - 12:25
مسابقه کارآفرینی «میلاد» در حوزه تجارت‌الکترونیک و سخت‌افزار برگزار می‌شود
مسابقه کارآفرینی «میلاد» در حوزه تجارت‌الکترونیک و سخت‌افزار برگزار می‌شود
95/12/18 - 13:17
زیست‌بوم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوریهای نرم و فرهنگی گسترش می‌یابد
زیست‌بوم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوریهای نرم و فرهنگی گسترش می‌یابد
95/08/11 - 12:03
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: