system
کارآفرینی و معجزه رسانه‌ای
کارآفرینی و معجزه رسانه‌ای

کارآفرینی و معجزه رسانه‌ای


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 75967
پارسا معمارنسب*

نیاز به توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در ایران مسئله‌ای است که همگان از هر نحله فکری بر روی آن توافق دارند.

در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار خوبی نیز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این حوزه صورت گرفته است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تشکیل شده از سوی جوانان هوشند کشور نیز قدم‌های بسیار بلندی برداشته‌اند. با این همه توسعه گفتمان کارآفرینی در جامعه امری فراسازمانی و حتی فراقوه‌ای است که نیاز به تجمیع تمام توش و توان ملی دارد.

کارآفرینی زمانی در بطن جامعه نسج پیدا می‌کند و به گفتمان غالب تبدیل می‌شود که احساس آن به سرتیتر گفتگوهای عادی روزانه تبدیل شود.

برای نیل به چنین امری، نهاد رسانه نقشی بسیار کلدی بازی می‌کند. در سال 1969 میلادی بسیاری از جوانان غربی از فضانوردی سخن می‌گفتند و آرزو داشتند که در این زمینه تحصیل کنند زیرا رسانه‌ها  شب و روز در مورد ماموریت آپولو 11 و سفر به ماه صحبت می‌کردند.

رسانه نقشی تعیین‌کننده در توسعه یک گفتمان در جامعه دارد. تولید سریال‌ها، فیلم‌ها، مسابقات و برنامه‌ها و گزارشات در باره یک موضوع مشخص اگر در حجمی قابل توجه انجام گیرد، به هر حال جامعه را جذب می‌کند تا در این زمینه فکر کرده و در مورد افکار و نظریاتش با دیگران گفتگو کند.

هنوز حجم برنامه‌های ساخته شده در مورد کارآفرینی و اکوسیستم فناوری در کشور، با نیازهای ما فاصله عمیقی دارد. با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تبلیغ رسانه‌ای برای تولید کارآفرینان بیشتر، کشور نیازمند تخصیص بودجه چندین برابری در این حوزه است.

در صورت تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و تخصیص منابع می‌توان یک برنامه ملی رسانه‌ای برای توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور را آغاز کرد و ظرف یک دهه آثار بسیار مبارک آن را در کشور دید.

این برنامه می‌تواند چند بعد داشته باشد. مهمترین زمین اجرای این پلن، صداو سیما است. با وجود برنامه‌های پخش شده از این نهاد، هنوز هم پتانسیل بالای برای تولید بیشتر وجود دارد. کارآفرینان باید به عنوان قرمان تولید و نوآوری معرفی شوند و از آنان برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی الگوهای نوین ساخته شود.

همچنین سایت‌ها، فضای مجازی و دیگر مدیوم‌های رسانه‌ای نیز باید به عرصه تزریق انواع محتوای رسانه‌ای کارآفرین‌پرور، تبدیل شوند.

در این صورت می‌توان امیدوار بود که هر کودک، نوجوان و دانش‌آموزی، آرزو داشته باشد تا در آینده به یک کارآفرین تبدیل شود.

*کارشناس صنایع نرم و خلاق 

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فراخوان| نوآوری‌های رسانه‌ای حمایت می‌شود
فراخوان| نوآوری‌های رسانه‌ای حمایت می‌شود
99/08/28 - 08:33
مسابقه تولید محتوای رسانه‌ای در دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار می‌شود
مسابقه تولید محتوای رسانه‌ای در دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار می‌شود
95/10/28 - 11:15
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: