3 کارگاه علمی در نخستین روز جشنواره سلول‌های بنیادی برگزار شد

3 کارگاه علمی در نخستین روز جشنواره سلول‌های بنیادی برگزار شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 39917
در نخستین روز از سومین جشنواره علوم و فناوری‌های سلول بنیادی و پزشکی بازساختی 3 کارگاه علمی و آموزشی برگزار شد.


در نخستین روز از سومین جشنواره علوم و فناوری‌های سلول بنیادی و پزشکی بازساختی 3 کارگاه علمی و آموزشی برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با نخستین روز از سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول بنیادی و پزشکی بازساختی 3 کارگاه برگزار می شود. "ویرایش ژنوم با CRISPR Cas9"، " اصول پایروسکوئنسینگ و کاربردهای آن" و "دوره آموزشی صنعتی سازی تولید فرآورده های سلول درمانی" عناوین آنها است.

حسن رسولی دبیر کارگاه "ویرایش ژنوم با CRISPR Cas9" درباره اهمیت برگزاری آن اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مباحث روز دنیا ژن درمانی و درمان مدرن است. چرا که بسیاری از بیماری های لاعلاج با دستکاری در ژن ها درمان می شود. این متد شیوه ای نو است و از عمر آن 4 یا 5 سال بیشتر نمی گذرد. اتفاقی که در ژن درمانی می افتد جایگزین کردن ژن سالم با ژن معیوب است که انجام یک بار آن نیز کافی است.

وی ادامه داد: کاربردهای این روش گسترده است به عنوان مثال در تحقیقات کشاورزی اقلام میوه با رنگ و اشکال متفاوت با این روش تولید می شود یا تولید حیوانات مختلف در سایزهای مختلف. پس با توجه به اهمیت موضوع این کارگاه برگزار می شود و در آن شرکت کنندگان علاوه بر آشنایی با این روش از مکانیزم ها، کاربردها و فعالیت های انجام شده در گذشته و آینده آگاهی می یابند. پس در بخش تئوری به این مباحث پرداخته می شود.البته اپلیکیشن های کاربردی در این حوزه نیز در کارگاه معرفی می شود و بخش عملی در حد طراحی های کامپیوتری آموزش داده می شود چرا که کار روی سلول فعالیتی زمان بر است و نیاز به 2 تا 3 ماه دارد.

رسولی همچنین درباره فعالیت ها و جایگاه این حوزه در کشور گفت: خوشبختانه همزمان با آغاز فعالیت ها در این حوزه در ایران نیز فعالیت ها شروع شد بنابراین جایگاه مناسبی در این حوزه داریم و می توانیم همچون کشورهای پیشرو در این حوزه فعالیت های کلینیکال را از 5 یا 6 سال آینده آغاز کنیم.
کارگاه "ویرایش ژنوم با CRISPR Cas9" 3 آذر ماه سال جاری ساعت 8:30 در پژوهشگاه رویان برگزار می شود.
" اصول پایروسکوئنسینگ و کاربردهای آن" عنوان کارگاه دیگری است که برگزار می شود. کاوه بقایی دبیر این کارگاه کاربرد این روش را یکی از موضوعات نو در دنیا معرفی و اظهار کرد: این روش یکی از جدیدترین شیوه ها در زمینه تعیین اپتوژنتیک و ژنتیک مولکولی است و هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی دانشجویان و محققان با این شیوه جدید است که کاربردهای مختلفی در حوزه سلول بنیادی و تمایز سلولی دارد. با این روش جهش ژنتیکی تشخیص داده می شود و بر اساس آن می توان الگوی دارویی را تغییر داد.
بقایی ادامه داد: بنابراین در بخش تئوری کارگاه آشنایی کامل با این روش و روش های توسعه و مکانیزم های آن ارائه می شود. در بخش عملی نیز کار با دستگاه انجام می شود تا محققان با کارکردهای دستگاه و این تکنیک، آشنا شوند چرا که محققان عمدتا از نظر تئوری با این روش آشنا هستند اما آگاهی زیادی از کاربردهای متنوع آن وجود ندارد.
وی همچنین بیان کرد: پس با توجه به کاربرد این حوزه در علوم سلولی، علوم ژنتیک، تحقیقات بالینی برگزاری این کارگاه می تواند گامی در راستای توسعه فعالیت های محققان در این حوزه باشد. همچنین انتقال دانش نیز اتفاقی است که با این اقدام رخ می دهد.
کارگاه" اصول پایروسکوئنسینگ و کاربردهای آن" 3 آذرماه سال جاری در پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.
کارگاه دیگری که روز نخست جشنواره برگزار می گردد، "دوره آموزشی صنعتی سازی تولید فرآورده های سلول درمانی" است. مهدی علایی دبیر این کارگاه اظهار کرد: آموزش به فعالان فضای کسب و کار حوزه سلول های بنیادی برای صنعتی سازی محصول سلولی خود هدف از برگزاری این کارگاه است. چرا که برای ورود یک محصول سلولی در فضای دارویی الزاماتی وجود دارد که بیشتر محققان با آن آشنایی ندارند.
علایی همچنین عنوان کرد: تکنیک ها و روش های جداسازی سلول از بافت، تولید آزمایشگاهی سلول، تولید سلول در مقیاس صنعتی، آشنایی با تفاوت های تولید سلول در آزمایشگاه و صنعت از مواردی است که در این کارگاه به آن پرداخته می شود. همچنین یکی از مسائل مهم در تولید صنعتی رعایت مسائل قانونی و الزامات GMP است که در این کارگاه این الزامات بررسی می شود.
به گفته وی، حرکت دنیا به سمتی است که حوزه سلول درمانی در حال تبدیل شدن به اصول اساسی در درمان است. در کشور ما نیز این حوزه شکل گرفته است اما نیاز به تقویت خصوصا در زمینه زیرساخت ها داریم.
کارگاه "دوره آموزشی صنعتی سازی تولید فرآورده های سلول درمانی" 3 آذر ماه سال جاری در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.
سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی در تاریخ 3 تا 10 آذرماه ۱۳۹۷ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم