آیا فناوری نانو می‌تواند بیماری آلزایمر را مداوا کند؟

آیا فناوری نانو می‌تواند بیماری آلزایمر را مداوا کند؟


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 35568
دانشمندان دانشگاه فلوریدا با استفاده از نانوذرات مغناطیسی قصد دارند با شناسایی عامل التهابی در بیماری آلزایمر آن را درمان کنند.

 

دانشمندان دانشگاه فلوریدا با استفاده از نانوذرات مغناطیسی قصد دارند با شناسایی عامل التهابی در بیماری آلزایمر آن را درمان کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آلزایمر شایع‌ترین بیماری اختلال مغز است که بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده است. داروهای موجود در بازار تنها برای درمان اثرات این بیماری و نه علت آن  استفاده می‌شوند.

پژوهشگران موسسه FIU در حال یک مطالعه بر پایه فناوری نانو هستند که از این طریق التهاب مغز را کاهش دهند. طبق گفته این دانشمندان داروهای موجود بر انتقال دهنده‌های پیام عصبی در مغز تأثیر دارند و التهاب مغزی در بیماران از بین نمی‌رود و ازاین‌رو نمی‌توان علت به وجود آورنده این بیماری را درمان کرد.

طبق گزارش انجمن آلزایمر بیش از 5 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند و هر 66 ثانیه یک مورد به این بیماری مبتلا می‌شود. ششمین علت مرگ در آمریکا بیماری آلزایمر است و این آمار مرگ‌ومیر بیش از سرطان سینه و پروستات است.

این پژوهشگران سلول‌های مغزی با نام میکروگالیا را مورد هدف قرار دادند و از سیستم حامل خود در FIU با نام سیستم مغناطیسی نانوذرات الکتریکی برای تحویل دوزهای خاص ضدالتهابی به این سلول‌ها استفاده می‌کنند.

این نانوذرات پاسخ التهابی در سلول‌های میکروگلیا را مهار می‌کند و به بهبود عملکرد بیماران آلزایمری کمک می‌کند. این پژوهش با کمک مالی 224 هزار دلاری اداره بهداشت و درمان فلوریدا انجام می‌شود.

گرچه دانشمندان در مورد عوامل مرگ سلول‌های مغزی و از دست رفتن بافت و ایجاد آلزایمر مطمئن نیستند ولی حدس بر این است که پلاکت‌ها موجب این بیماری می‌شوند. پلاکت‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که قطعات پروتئینی با نام بتا آمیلوئید بین سلول‌های عصبی در مغز تجمع می‌یابند.

در این موسسه تحقیقاتی با استفاده از فناوری پیشرفته بیوموژن و ساختار سه بعدی بتا آمیلوئید به دنبال یافتن محل اتصال داروهای ضدالتهابی بر روی بتا آمیلوئید هستند. این تحقیقات در آخر می‌تواند منتهی به درمان آلزایمر شود.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم