احداث بزرگترین مجتمع کشت بافتی در کشور به همت متخصصان داخلی

احداث بزرگترین مجتمع کشت بافتی در کشور به همت متخصصان داخلی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 38268
یک شرکت دانش بنیان داخلی از سال 72 تأسیس شد و به دلیل فعالیت های خوب و قابل قبول خود از همان زمان به عنوان نخستین و بزرگترین مرکز تحقیقاتی و تولیدی در زمینه تکثیر گیاهان مثمره و غیر مثمره در مقیاس انبوه با کاربرد فن آوری کشت بافت (Tissue Culture) انتخاب شد.


یک شرکت دانش بنیان داخلی از سال 72 تأسیس شد و به دلیل فعالیت های خوب و قابل قبول خود از همان زمان به عنوان نخستین و بزرگترین مرکز تحقیقاتی و تولیدی در زمینه تکثیر گیاهان مثمره و غیر مثمره در مقیاس انبوه با کاربرد فن آوری کشت بافت (Tissue Culture) انتخاب شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شرکت فعال دانش بنیان، ابتدا همکاری خود را در چارچوب سرمایه گذاری مشترک با شرکت انگلیسیInternational Plant Laboratories  تحت عنوان شرکت کشت بافت گیاهی ایران (سهامی خاص) آغاز کرد و با انتقال فن آوری تکثیر گونه های مختلف نهال خرما از شرکت زیر مجموعه IPL به نام شرکت Date Palm Developments موفق شد که در سال 75 تائیدیه انتقال کامل فن آوری مذکور و همچنین فن آوری تکثیر انبوه نهال موز را از شرکت IPL  دریافت کند.
شرکت کشت و صنعت رعنا ( سهامی خاص )، پس از احداث تأسیسات آزمایشگاهی و اتاق های رشد و گلخانه و تجهیز آن ها و پس از طی دوره مالکیت کامل فناوری، اکنون بیش از 15 سال است که به تولید نخیلات مرغوب و سایر گونه های گیاهی می پردازد. رعنا با ظرفیت حدود 450 هزار اصله نخل در سال (یا 6 میلیون اصله از سایر گونه های گیاهی) به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های کشت بافتی در نوع خود در جهان به شمار می رود.


سیدحسن ورشوچی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، می گوید: شرکت ما در سال 2009 قرارداد انتقال فن آوری تکثیر نهال گردو را با شرکت اسپانیایی Tielve Alternativas S.L منعقد کرد و در حال حاضر از این فن آوری برای تولید انبوه گونه های مختلف گردو استفاده می کند.
وی همچنین تصریح می کند: مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا یکی از بزرگترین مراکز تکثیر نهال خرما در جهان است و انتقال فناوری تکثیر نهال گردوی خودریشه زا نیز از دیگر دستاوردهای این مجتمع است. امکان معرفی سریع گونه‌های کمیاب، تولید و دسترسی به نهال عاری از بیماری، امکان نگهداری بلند‌مدت از نمونه های ارزشمند گیاهی و افزایش بهره وری محصولات، از امتیازات و توانمندیهای این مجتمع است.


 بخش مهمی از فن آوری های انتقال یافته از کشورهای انگلستان و اسپانیا را Quality Control  و Quality Assurance تشکیل می دهند. بر اساس کنترل کیفیت در هر یک از مراحل خط تولید، گیاهانی سالم و مرغوب و دارای شکل و اندازه یکسان تولید می شود. کلیه نهال های تولیدی نهال مجتمع رعنا پس از نمونه برداری مورد آزمایشات قارچ های بیماری زا و نماتد قرار می گیرد و پس از اطمینان از نتایج آنالیز دال بر سلامت نهال، سازمان حفظ نباتات کشور اقدام به صدور گواهی بهداشت نباتی می کند.  
کلیه نهال های تولیدی این مجتمع، توسط  مرکز تحقیقاتی Biogeves (فرانسه) با استفاده از پروتکل های جدید تشخیص اصالت مورد بررسی انگشت نگاری مولکولی قرار می گیرد و گواهی اصالت دریافت می کند.
روش پیشرفته تولیدی کمک می کند که این شرکت بتواند هر یک از گونه های موجود نخل خرما در جهان را تکثیر کند. اگر گونه های خاصی مورد تقاضای مشتری در خط تولید رعنا موجود نباشد شرکت آمادگی دارد به منظور تولید آن گونه های خاص نسبت به انعقاد قرارداد انحصاری یا غیر انحصاری تولید با مشتری اقدام کند.
در حال حاضر ارقام گردوی چندلر، سر و پدرو را در مقیاس انبوه به صورت خود ریشه زا (بدون نیاز به پیوند) در مجتمع رعنا تکثیر شده اند و در جریان توزیع در بازار قرار دارند، علاوه بر این ارقام، این شرکت مصمم است تکثیر ارقام برتر گردوی بومی ایران را به خطوط تولید خود اضافه کند. این ارقام همگی به تائید موئسسه تحقیقات اصلاع و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی رسیده و براساس تحقیقات به عمل آمده توسط مؤسسه مذکور سازگاری این ارقام در مناطق مختلف گردوی کشور به اثبات رسیده است.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم