انعطاف‌پذیری مدارس کشور با تغییر معماری
باپشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی صورت گرفت؛

انعطاف‌پذیری مدارس کشور با تغییر معماری


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38987
"نقش معماری در انعطاف پذیری مدارس کشور" عنوان طرحی پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد


"نقش معماری در انعطاف پذیری مدارس کشور" عنوان طرحی پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد تا علاوه بر استفاده بهينه و مفيد از فضاهاي مختلف ساختمان‌هاي مدارس در كشور، نظام اماكن در اين مراكز آموزشي به روز نگه‌داشته شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدارس به عنوان بناهايي با گوناگوني و تنوع كاربران بايد داراي قابليت هاي طراحي اوليه منحصر به فرد باشد تا شرايط و خواسته هاي متفاوت كاربران خود را برآورده سازد. انعطاف پذيري به عنوان كاركردي اساسي در طراحي اوليه مدارس مي تواند اين ضرورت را فراهم کند. البته باید گفت بناهاي منعطف شامل بناهايي مي شود كه به گونه اي طراحي شده اند تا به سهولت در برابر تغيير در دوره زندگي خود پاسخگو باشند، يعني به نوعي با شرايط و نياز زمان خود سازگار باشند. مزاياي چنين رويكردي در طراحي قابل ملاحظه است.

چنين طرحي قابليت استفاده براي مدت زمان بيشتري را داراست.همچنین با هدف طرح آموزشي طراحي شده همخواني بيشتري دارد. با تجربه و مداخله استفاده كننده مطابقت پيدا مي كند. ماندگاري اقتصادي و اكولوژيكي بيشتري دارد، از مزاياي ابداعات تكنيكي به سهولت برخوردار مي شود و ضريب امنيتي و استحكام بيشتري دارد.
در این راستا طرحی پژوهشی با عنوان "نقش معماری در انعطاف پذیری مدارس کشور" توسط سامان نوسازي مدارس در سراسر كشور و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به انجام رسید تا در این زمینه اقداماتی در کشور انجام شود.

بنابراين براي فراهم كردن انعطاف پذيري در معماري مدارس و جلوگيري از يكنواختي در آن بايد سيستمي برنامه ريزي شده باشد كه همان مدولار در سيستم هاي ساختماني است و امكان ايجاد تداخل ها، كاستن ها يا افزودن ها را فراهم مي آورد.
با توجه به پيشرفت علم و فناوري در جهان و گسترش روز به روز تغييرات و بهينه سازي در ساختمان هاي مدارس دنيا، انجام چنين طرح هايي در مدارس كشور مي تواند علاوه بر استفاده بهينه و مفيد از فضاهاي مختلف ساختمان هاي مدارس در كشور، نظام ابنيه و اماكن در اين مراكز آموزشي را به روز نگهداشته و صرفه جويي لازم در انرژي و قابليتهاي مختلف فضايي را ايجاد کند.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم