بازتابگرها جایگزینی نوین در روش های کلاسیک اندازه گیری است

بازتابگرها جایگزینی نوین در روش های کلاسیک اندازه گیری است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37634
با منسوخ شدن روشهای کلاسیک اندازه گیری مسافت، بازتابگرها جایگاه ویژه ای در تکنولوژی پیدا کرد و توانست جایگزین روش های اندازه گیری کلاسیک شود، بازتابگرها وسیله ای است که شبیه چشم گربه عمل می کند.


با منسوخ شدن روشهای کلاسیک اندازه گیری مسافت، بازتابگرها جایگاه ویژه ای در تکنولوژی پیدا کرد و توانست جایگزین روش های اندازه گیری کلاسیک شود، بازتابگرها وسیله ای است که شبیه چشم گربه عمل می کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در یک فاصله یاب، امواج الکترو مغناطیس به سوی یک بازتابگر انتشار میابد و بازتابگرها بلافاصله بازتاب امواجی را که از محیط اطراف جمع شده است را به طرف دستگاه اندازه گیری ارسال میکند، طول یاب مبتنی بر زمان رفت و برگشت نور میتواند فاصله مورد نظر را محاسبه کند همچنین قرار داشتن لایه های بازتاب کننده روی اشیای مختلف این امکان را برای رادارها فراهم میکند تا با دریافت امواج بازتابش هدف مورد نظر را شناسایی کنند.
چشمان گربه همانند بازتابگرها عمل میکند
چشم بعضی از حیوانات، نظیر گربهسانان که نیازمند دید قوی در شب هستند، مجهز به لابه ای پرده مانند به نام ( تاپتیو لوسیدیم) است. اگر چه این لایه در چشم تعداد زیادی از گوشت خواران مشاهده شد، اما چشم انسان فاقد چنین لایه ای است.
این پرده باعث میشود نور مرئی پس از عبور از شبکیه دوباره به درون محیط شبکیه بازتابیده شود، در واقع این پرده چشمان این موجودات را به آینه منعکش کننده تبدیل میکند.
در این حالت نور بسیار ضعیفی کافی است که گربه بتواند بر روی دیوار راه برود و یا حتی بدود. برای درک بهتر این قضیه فرض کنید فوتون های نوری که از لا به لای سلول های گیرنده نوری نمیشوند، به این لایه برخورد کنند. این لایه مثل یک آینه عمل میکند و و فوتون های نوری را منعکس میکند، فوتون های منعکس شده جذب سلول های گیرنده میشوند. پس تا به اینجا نتیجه گرفتیم که سلول های گیرنده شبکیه گربه نه تنها فوتون های را که مستقیما برخورد میکنند جذب میکند بلکه فوتون های منعکس شده را نیز جذب میکند، پس کارایی این چشم در نورهای بسیار ضعیف خیلی بالاست، از طرفی چشمان گربه کارایی دیگری هم دارد. اینکه در نور ضعیف مردمک آنقدر باز میشود که فقط مردمک با قطر عنبیه برابر میشود. در این موقع است که ما میتوانیم درخشندگی شبکیه گربه را ببینیم.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در نهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک، که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان منتشرشده است به معرفی و شناسایی  بازتابگرها و رابطه آن با نور چشمان گربه پرداخته است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم