بزرگ‌ترین مراکز صنعتی و  علمی درزمینه ساخت لیزرهای پتاوات در کجا مستقر است

بزرگ‌ترین مراکز صنعتی و علمی درزمینه ساخت لیزرهای پتاوات در کجا مستقر است


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 39448
به‌منظور دستیابی به یک منبع منحصربه‌فرد از نور؛ پروژه xcels"" به‌عنوان دستیابی به یک زیرساخت پژوهشی عظیم برای مطالعات نوری بی نهایت، در کشور پهناور روسیه طراحی‌شده است.


به‌منظور دستیابی به یک منبع منحصربه‌فرد از نور؛ پروژه xcels"" به‌عنوان دستیابی به یک زیرساخت پژوهشی عظیم برای مطالعات نوری بی نهایت، در کشور پهناور روسیه طراحی‌شده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ "xcels" در نیژنی نوگراد یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی، علمی واقع‌شده که دارای موقعیت جغرافیایی کاملاً مطلوب برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. این پروژه در سالهای اخیر در زمینه ساخت لیزرهای پتاوات با شدتی به‌اندازه w/cm  10  و مدت‌زمان پالس فوق‌العاده کم( بیشتر از 100 فمتو ثانیه یعنی برابر 10  ثانیه) پیشرفت قابل‌توجهی در روسیه و همچنین در جهان داشته است.
بر اساس این گزارش؛ هسته این زیرساخت برای دستیابی به یک منبع منحصربه‌فرد از نور باقدرتی حدود 200 پتاوات طرح‌ریزی‌شده است؛ که توان آن به یک اکزاوات و حتی بیشتر نیز می‌تواند افزایش یابد. فرایندهای پایه چنین برهمکنش لیزر ماده‌ای به شاخه جدیدی از دانش است که وظیفه پژوهشی اصلی این زیرساخت را تشکیل می‌دهد.
در این پروژه فرصت‌هایی برای مطالعه ساختار فضا زمان در خلأ و پدیده‌های ناشناخته در حدفاصل بین فیزیک انرژی بالا و فیزیک میدان‌های قوی ایجادشده است.
کاربردهای موردنظر حاصل از این مطالعات شامل توسعه شتاب‌دهنده‌های ذرات باردار متراکم با اندازه‌های صدها بار کوچک‌تر ازآنچه در دسترس است و ایجاد منابعی با پالس‌های فوق کوتاه از اشعه ایکس و گاما برای تشخیص مواد با وضوح زمانی و فضایی بی‌نظیر و توسعه منابع جدیدی از تابش و ذرات برای برنامه‌های کاربردی بالینی و ... است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم