بیم لب چیست؟
تعریفی بخشی دیگر در دنیای لیزر؛

بیم لب چیست؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38059
بیم لب نرم‌افزار محاسبات مربوط به ادوات نوری که پس از نصب با نرم‌افزار متلب لینک شده و تمامی محاسبات مربوط به این ادوات نوری از طریق کد نویسی در محیط متلب قابل‌محاسبه و اجرا است.



بیم لب نرم‌افزار محاسبات مربوط به ادوات نوری که پس از نصب با نرم‌افزار متلب لینک شده و تمامی محاسبات مربوط به این ادوات نوری از طریق کد نویسی در محیط متلب قابل‌محاسبه و اجرا است.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ بیم لب مجموعه‌ای از ابزارهای شبیه‌سازی انتشار نور برای ادوات نوری و موج‌برها در محیط بسیار آشنای متلب است، باوجوداین نرم‌افزار نیاز به یاد گیر یک‌زبان اختصاصی یا ابزارهای cad برطرف شد است. با مروری دوباره بر نرم‌افزار متلب و بررسی ربط آن با نرم‌افزار محاسباتی بیم لب متلب یک نرم‌افزار قدرتمند برای دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف است و امروزه صدها هزار کاربر دانشگاهی و صنعتی در زمینه‌های بسیار متنوع مهندسی نظیر ریاضیات پیشرفته، مخابرات، مهندسی سیستم و ادوات اپتیکی و .... است،

این نرم‌افزار " بیم لب" یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای محاسبات عددی و رسم پیشرفته نمدار بوده که با امکان کد نویسی پیشرفته و نسبتاً راحت می‌توان انواع محاسبات ازجمله محاسبات مربوط به ادوات نوری پیچید ه را نیز با آن انجام داد. این نرم‌افزار قابلیت و انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با دیگر نرم‌افزارهای شبیه‌سازی فوتونیکی در پردازش و ویرایش داده‌های خروجی و نمودارها دارد.

در اینجا پس از کد نویسی و واردکردن پارامترها ورودی، دکمه run را زده و داده‌های خروجی را مشاهده می‌کنیم. مدت‌زمان شبیه‌سازی و حل مسئله به پیچیدگی ساختار و ظرفیت پردازش رایانه بستگی دارد.
بیم لب شامل دو جعبه‌ابزار برای شبیه‌سازی است، جبه ابزار انتشار نوری beam propation method و جعبه‌ابزار حل‌کننده مد mode solver که برای شبیه‌سازی انتشار نور در موج‌برها به همان دقت فضای آزاد و همچنین محاسبه مدهای ویژه موج‌برهایی با سطح مقطع دلخواه به کار می‌رود.

جعبه‌ابزار انتشار نور که روش انتشار نور bpm را به کار می‌گیرد، روشی محبوب و کارآمد برای ارزیابی میدان‌های نوری در موج‌بر و ادوات فوتونیکی به همان دقت فضای آزاد است. این روش شبیه‌سازی از این مزیت برخوردار است که نور در چنین ادواتی عمدتاً در جهت خاصی مثلاً محور یک فیبر پخش می‌شود و بنابراین می‌تواند به‌طور مؤثر انتشار نور در ساختارهای غیریکنواخت را شبیه‌سازی کند.

جعبه‌ابزار mode solver یک ابزار همه‌کاره برای طراحی و آنالیز موج‌برهای نوری و مدارهای مجتمع نوری است. این جعبه‌ابزار در محاسبات ساده‌تر، مد ویژه eigenmod و ضریب شکست مؤثر neff موج‌بر را محاسبه می‌کند. اما افزون بر این، شما اجازه محاسبه پارامترهای پیچیده‌تر ازجمله bendloss، ناحیه مؤثر مد، پارامتر پراکندگی و ... را نیز می‌دهد. این جعبه‌ابزار بر اساس روش تفاضل محدود به محاسبه پارامترهای فوق می‌پردازد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم