تخریب DNA با ذرات معلق هوای تهران

تخریب DNA با ذرات معلق هوای تهران


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 39883
پژوهشگران کشور در طرحی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تعيين ميزان تخريب DNAو اثر التهابي ناشي از ذرات معلق هواي شهر تهران را انجام دادند.

پژوهشگران کشور در طرحی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تعيين ميزان تخريب DNAو اثر التهابي ناشي از ذرات معلق هواي شهر تهران را انجام دادند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارزيابي تخريب DNA و اثرالتهابي ريوي ناشي از ذرات معلق هواي شهر تهران در شرايط آزمايشگاهي in-vitroپژوهشی است که توسط محققان کشور در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شد.

هدف این طرح تعيين ميزان تخريب DNAناشي از ذرات جمع آوري شده مجاور خيابان پرتردد وسايل نقليه موتوري(urban) است. درباره اهمیت این پژوهش نیز باید بیان کرد که شهر تهران داراي جمعيتي بالغ بر 10 ميليون نفر است و ذرات معلق به عنوان آلاينده اصلي در اين شهر اثرات سو بر سلامتي می گذارند. با در نظر گرفتن اين نكته كه در حال حاضر علاوه بر آلاينده ها و ذرات معلق انسان ساخت و آلاينده هاي محلي، اين شهر درگير با پديده گرد وغبار نيز است بنابراین نتايج اين مطالعه مي‌توان داده‌ها و شواهد لازم جهت ارائه استانداردهاي مبتني بر سلامت را براي مسئولان نظام سلامت فراهم کرد.

درك بهتر تركيبات سمي هوا، سم شناسي ذرات به ما اجازه مي دهد كه راه هاي پايش و كنترل آلودگي هوا را همچنان كه اثرات بهداشتي آنها روي قلب و ريه را كاهش مي دهيم بهتر فرموله كنيم. علي رغم برخي محدوديت ها روش هاي آزمايشگاهي سلولي همچنان به عنوان يك روش در زمينه درك مكانيزم عمل آلاينده هاي هوا در بدن است.

با شناسايي اثرات بيولوژيكي و ارتباط آن با مشخصات و تركيبات ذرات مي توان روش هاي كنترل آلودگي هوا را اولويت بندي كرد و چنين اطلاعاتي ممكن است در طولاني مدت منجر به بهبود استراتژي هاي كاهش عناصر بحراني ذرات آلودگي هوا شود. در واقع اين روش ها درك بهتري براي رسيدن به مدل هاي بيماري ناشي از ذرات، استعداد ابتلا به بيماري و توسعه بيوماركرها براي رسيدن به اوت كام هاي مواجهه با ذرات و توسعه مداخلات درماني وكاهش اثرات مواجهه با اين ذرات را ارايه مي دهند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم