توان لیزر فمتو ثانیه چهار برابر افزایش می‌یابد
با بهره مندی از توان فکری دانشمندان در حوزه لیزر؛

توان لیزر فمتو ثانیه چهار برابر افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37302
با تلاش محققان در بخش لیزر و اپتیک، اخیراً لیزرهای فوق پر توان با شدت 10 وات بر سانتیمتر مربع، معرفی شده‌اند، که گاها توان این نوع لیزرها از این میزان نیز می‌گذرد.


با تلاش محققان در بخش لیزر و اپتیک،  اخیراً لیزرهای فوق پر توان با شدت 10 وات بر سانتیمتر مربع، معرفی شده‌اند، که گاها توان این نوع لیزرها از این میزان نیز می‌گذرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ لیزرهای فوق‌العاده پر شدت لیزرهای هستند، که شدت آن‌ها از 10 وات بر سانتیمتر مربع زیادتر باشد هر روزه توان این دسته از لیزرها و سرمایه‌گذاری در این زمینه با افزایش چشمگیری روبرو است، اخیراً گزارشی در خصوص پروژه‌های جهانی لیزرهای فوق پر توان توسط کمیته بین المللی لیزرهای پیشرفته ارائه شده است، این کمیته توان لیزری انباشته در سال 2010 را با در نظر گرفتن همه لیزرهای واجد شرایط، برابر 11 پتاوات برآورده کرده است.

بر اساس این گزارش؛ ازآنجاکه راهبردهای به کار گرفته شده توسط این گروه می‌تواند ایده‌های مناسبی از توسعه و کاربرد این لیزر را پیش روی محققین داخلی قرار دهد، به بررسی اجمابی این اقدام فناورانه می‌پردازیم.
بر طبق پیش‌بینی این کمیته تا انتهای سال 2018 شاهد افزایش 120 پتاواتی در توان لیزرهای ساخته‌شده خواهیم بود.  اکنون پروژه‌های جهانی لیزرهای فوق‌العاده پر شدت، شامل بیش از 4 بیلیون سرمابژیه تحقیقاتی است و بیش از 1500 کارمند دارد. نگاهی گذارا به این پروژه‌ها با قابلیت توان چندین پتا واتی وفور این تکنولوژی و میزان دسترسی به آن را روشن تر می‌سازد.
بر اساس یکی از گزارش‌های اخیر کمیسیون بین‌المللی برخی از امکانات لیزرهای پتا واتی حال حاضر دنیا را می‌توان به این صورت برشمرد:
پیشگامی چینی‌ها در موسسه اپتیک و ریز مکانیک شانگهای "slom" با امکانات یک لیزر 10 پتاواتی، ایستگاه پرتو بی نهایت sel با لیزر 100 پتاواتی در مرکز پرتو همدوس شانگهای "sclf" همچنین راه‌اندازی امکانات آزمایشگاه لاورنس لیور مور "linl" در رادیوگرافی پیشرفته باانرژی چندین کیلوژولی از لیزرهای با مقیاس پتا وات و بهره‌برداری از لیزر پتال  در سال 2017 تا توان 2 پتاوات.
اهمیت این زمینه پژوهشی تا آنجاست که در حال حاضر، کمیته بین‌المللی لیزرها فوق‌العاده پر شدت icuil و کمیته بین‌المللی شتابگرهای آینده "icfa" که یکی دیگر از بازوهای عمل‌کننده واحد بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی iupap است به‌هم‌پیوسته‌اند تا  فناوری لیزرهای توان بالای مؤثر برای راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های میدان دنباله‌ای ( راه‌اندازی لیزری برای شتابگرهای انرژی بالا) را در آینده گسترش دهند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم