توانمندی‌ آزمایشگاهی استان‌ هرمزگان مورد ارزیابی قرار گرفت
در سومین سفر استانی مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه؛

توانمندی‌ آزمایشگاهی استان‌ هرمزگان مورد ارزیابی قرار گرفت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 41465
مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه با هدف شناسایی و بررسی توانمندی‌ها و همچنین هم‌افزایی در رفع مشکلات آزمایشگاه‌های کشور، اقدام به برگزاری سفرهای استانی کرده اند.


مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه با هدف شناسایی و بررسی توانمندی‌ها و همچنین هم‌افزایی در رفع مشکلات آزمایشگاه‌های کشور، اقدام به برگزاری سفرهای استانی کرده اند.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سفرهای استانی مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه از اردیبشهت ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون آزمایشگاه‌های استان‌های اصفهان و سمنان مورد بازدید قرار گرفته است و در سومین سفر، استان هرمزگان به عنوان مقصد نهایی انتخاب شد.


بازدید از پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نخستین مقصد این بازدیدها بود. این پژوهشکده دارای بخش‌های متنوعی از جمله اکولوژی، بیولوژی، تکثیر و پرورش، ژنتیک، فرآوری آبزیان، بیماری‌های آبزیان و واحد پایش ماهواره‌ای است. در این پژوهشکده موضوعاتی مانند پایش و ارزیابی سالانه آبزیانی همچون میگو و مطالعه فرآیند رشد و تولید مثل آنها، پلانکتون‌ها، بنتوز و پرتاران، بافت‌شناسی و تجزیه دستگاهی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.


شرکت کیفیت آزمای جنوب، دومین مرکزی بود که شرکت کنندگان در این برنامه از آن بازدید کردند. شرکت نواندیشان شیمی آزمون، آزمایشگاه دیگری بود که در بعدازظهر روز نخست این سفر استانی مورد بازدید قرار گرفت. فعالیت عمده این شرکت در زمینه آنالیز گازهای مبرد، تعیین ماهیت مواد و اندازه‌گیری آنتی اکسیدان‌ها در روغن‌های خوراکی است.


شرکت پویاشیمی بندرعباس نیز مورد بازدید مدیران و هیئت همراه قرار گرفت. این شرکت در زمینه‌های فرآورده‌های نفتی، روغن‌های صنعتی و روان کننده‌ها، حلال‌های نفتی و شیمیایی، قیر و گریس، آب و پساب و سنگ‌ها و کانی‌ها فعال است و در زمینه آزمون پلیمرها با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و روش‌های جدید خدمات خود را بر مبنای استانداردهای ملی و بین المللی به مشتریان ارائه می‌دهد.


در روز دوم این گردهم‌آیی، مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، از آزمایشگاه‌های شرکت پارسیان بهینه پایش، دانشگاه هرمزگان، شرکت سینا آزمای بندر و شرکت افروز شیمی لارک بازدید کردند. کنترل کيفيت مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي، کنترل آلاينده‌ها، کنترل باقيمانده سموم دفع آفات نباتي، مايکوتوکسين‌ها، نيتريت و نيترات، آزمون‌هاي بسته‌بندي قوطي پر و آزمون‌هاي فيزيکي و شيميايي انواع مواد غذايي از جمله زمینه‌های فعالیت این شرکت است.


در ادامه این بازدیدها، مدیران اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌هاب راهبردی، راهی دانشگاه هرمزگان شدند تا از امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه بازدید کنند. این آزمایشگاه دارای فضاهای آزمایشگاهی متنوع با تجهیزاتی نظیر کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، طیف سنجی نشری پلاسمای جفت شده القایی، طیف سنجی جذب اتمی (AAS)، جذب اتمی شعله (AA-F)، کروماتوگرافی گازی – طیف سنج جرمی (GC-MS)، میکروپلیت ریدر، سنگ شکن، آسیاب و همچنین آزمایشگاه‌های فناوری‌های پیشرفته، زیست فناوری، علوم زمین و محیط و برق و مخابرات است.


یکی از مکان‌های دیدنی دیگر در دانشگاه هرمزگان که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت، موزه آبزیان بود که در آن همه انواع آبزی از مناطقی همچون آبهاي آزاد خليج فارس، درياي عمان، درياي مازندران و آبهاي شور و شيرين مناطق مختلف ايران در بندرعباس، آبگرم گنو، بستك، جاسك، شيراز و نيز بازار ماهي فروشان بندرعباس و تنكابن، در آن نگهداری می‌شود.


پس از دانشگاه هرمزگان، شهرک صنعتی شماره 1 بندرعباس، مقصد بعدی این سفر بود که مدیران شبکه برای بازدید از دو عضو فعال شبکه آزمایشگاهی به این شهرک سفر کردند.


بازدید از شرکت سینا آزمای بندر، شرکت افروز شیمی لارک، آزمایشگاه کنترل غذا و داروی اداره کل غذا، دارو و استاندارد جزیره قشم از دیگر برنامه های این سفر یک روزه بود.
پایان پیام/ 23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم