توهم دیداری در دنیای پر از رنگ چه زمانی رخ می‌دهد

توهم دیداری در دنیای پر از رنگ چه زمانی رخ می‌دهد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39103
خطای دید، یا همان توهم دیداری به احساس دیدین تصویری گفته میشود، که فریبنده یا گمراه کننده هستند، به عبارتی دیگر، خطای دید تفسیری اشتباه از محرک های حسی واقعی است، که با واقعیت عینی تعریف شده مطابقت ندارد.


خطای دید، یا همان توهم دیداری به احساس دیدن تصویری گفته می شود، که فریبنده یا گمراه کننده هستند، به عبارتی دیگر، خطای دید تفسیری اشتباه از محرک های حسی واقعی است، که با واقعیت عینی تعریف شده مطابقت ندارد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پنج حس مهم در انسان به عنوان حواس اصلی وجود دارد که در بین این حواس پنجگانه بینایی پیچیده ترین حس انسان است، در بسیاری از مواقع اطلاعاتی که به وسیله چشم جمع آوری شده و توسط مغز پردازش میشود منجر به درک تصویری میشود که با واقعیت آن تصویر تطابق دارد.
انسان همواره دیدن را امری ساده تلقی میکند، حال آن که برای ایجاد تصویر صحیح از جهان پیرامون، هماهنگی پیچیده و شگرفی باید بین سیستم بینایی و مغزمان وجود داشته باشد.
بر اساس این گزارش؛ سیستم بینایی ما طوری تنظیم شده است که بتوانیم در محیطی سه بعدی، نور، سایه، رنگ، بافت و شکل اشیاء را در فواصل دور و نزدیک تشخیص بدهیم. از سویی دیگر مغز ما با با دریافت انبوهی از تصاویر در اطرافمان، تلاش دارد مفهموم واقعیت را برای ما نمایان کند و این تجزیه و تحلیل در کسری از ثانیه انجام میگیرد. در این میان گاهی مغز میتواند آنچه را که دریافت میکند به درستی تشخیص دهد و واقعیت را به خوبی نمایش نمیدهد. این اتفاق را توهم دیداری یا خطای دید مینامیم.
قدمت خطای دید به 350 سال پیش از میلاد مسیح در یونان باستان بازمیگردد، در برخی متون، ارسطو به گونه ای از خطای دید آبشار اشاره میکند،به این صورت که اگر شما به مدت یک دقیقه به آبشار نگاه کنید و سپس به سنگ های پایین آبشار خیره شوید، این طور به نظر میرسد که سنگ ها در خلاف جهت آب در حرکت هستند.
طبیعت خطای دید
خطاهای دید تجربیات ادراکی خاصی هستند که در آنها اطلاعات ناشی از محرک های واقعی، منجر به تصویر غلط از موضوع یا رویدادی میشود.
برخی از این تصورات غلط مربوط به خارج از بدن انسان ست" مانند امواج نور که سبب خمیده شدن یک مداد در لیوان آب میشود و یا شرایط  نامناسب مانند روشنایی کم" یا اینکه ناشی از ویژگیهای عملکردی و ساختاری دستگاه حسی انسان است( به عنوان مثال، اعوجاج در شکل قرنیه چشم)، این نوع خطاهای دید بصری در هر فردی ممکن است دیده شود.
گروه دیگری از خطاهای دید که به بدن و ساختار سیستم عصبی انسان مربوط است ناشی از سوء برداشت حاصل از نشانه های ظاهری ناکافی حسی است، به نظر میرسد در چنین حالتی، احساسات به صورت واقعیت های متناقص، خود را نشان میدهند و خطایی در پردازش اطلاعات حسی در سیستم عصبی مرکزی ( مغز و نخاع) رخ میدهد.

بر اساس این گزارش؛ توهم دیداری موضوعی است؛ که در دهمین ویژه نامه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی مطرح‌شده است، این ویژه نامه با حمایت ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان منتشرشده است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم