جلوگیری از واردات محصولات و تجهیزات دارویی با کمک توانمندی متخصصان داخلی

جلوگیری از واردات محصولات و تجهیزات دارویی با کمک توانمندی متخصصان داخلی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 36414
یک شرکت دانش بنیان داخلی با کمک دانش و تخصص فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تولید محصولات و تجهیزات با تکنولوژی بالا کاری کرده است که ایران از واردات محصولات پیشرفته تجهیزات دارویی بی نیاز شود


یک شرکت دانش بنیان داخلی با کمک دانش و تخصص فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تولید محصولات و تجهیزات با تکنولوژی بالا کاری کرده است که ایران از واردات محصولات پیشرفته تجهیزات دارویی بی نیاز شود و این شرکت با توجه به توانایی تولید با فناوری پیشرفته و با تکیه بر دانش نخبگان این مرز و بوم توانسته ارزش افزوده فراوانی بری کشور ایجاد کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت آروکو یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری کشور است که  فعالیت خود را در سال 92 آغاز کرده است و از این شرکت می توان به عنوان یکی از نمونه های موفق در زمینه تولید محصولات پیشرفته ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی نام برد که موفق شده است محصولات خود را به کشور های اروپایی صادر کند.
این شرکت با هدف جلوگیری از واردات تجهیزاتی که کشور قادر به تولید آن بود تاسیس شد. محصولاتی که در این شرکت تولید می شود بیشتر در حوزه بایو تک و دارویی است. البته در صنایع غذایی نیز فعالیت هایی دارد. محصولاتی که در حوزه صنایع دارویی تولید می کند عبارتند از  بیوراکتور ها، فرمانتور ها، مخازن ساخت، مخازن آب های قابل تزریق که در صنایع دارویی کاربرد دارند مثل WFI و  PW ، سیستم توزیع این آب ها، پایپینگ دارویی، سیستم فیلتراسیون ها که چند نوع هستند، فیلتراسیون های باکتریایی که معمولا مایکرو هستند، فیلتراسیون های ویروس که نانو هستند،TFF که برای تغذیه ی پروتیین ها هستند، سیستم هایی برای غیر فعال سازی ویروس ها، ستون های کروماتوگرافی که بیشتر در حوزه ی زیست فناوری کاربرد دارند، مخازن هاروس، مخازن ساخت مدیای بیوراکتور ها و فرمانتور ها، سیستم های ساخت بافر که در صنایع دارویی کاربرد دارند، سیستم های CIP که برای شستشوی مخازن هستند و SIP که برای استریل کردن مخازن کاربرد دارند.
داود معتمدی مدیر عامل شرکت آروکو در خصوص خدمات این شرکت می گوید: از ابتدای تاسیس شرکت تا به امروز موفق شده ایم از خروج 4 تا 5 میلیون یورو از کشور جلوگیری کنیم. عمده  این رقم در سال 96 و 97 رخ داد و انتظار داریم که این عدد بیشتر شود. با بسیاری از شرکت های دارویی مثل سیناژن، آریا ژن، شرکت دکتر عبیدی، اکسیر و دیگر شرکت های خارجی مثل ماکوفارمای فرانسه نیز همکاری داریم.
وی می افزاید: ارتباط خوبی با دانشگاه هایی مثل تهران، صنعتی شریف و تربیت مدرس داریم و عمده نیروهای ما در قسمت مهندسی، فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر ایران هستند. حوزه هایی که این مهندس ها مشغول به کار هستند مهندسی شیمی، مکانیک، برق و اتوماسیون هستند. نکته مهم در این جا این است که باید هماهنگی دقیق و درستی بین این قسمت های تخصصی مختلف  ایجاد شود و البته نقش تعامل میان قسمت های مختلف مهندسی بسیار اهمیت دارد چرا که در نهایت هدف ما این است که به یک نتیجه مطلوب برسیم.
به گفته وی، در شرکت آروکو یک واحد تحقیق و توسعه در شرکت راه اندازی کرده ایم تا روی محصولات جدید تر کار کنیم که در ایران تولید نمی شوند. مثل سیستم های تولید آب قابل تزریق و تولید بخار خالص. این ها تجهیزاتی هستند که در ایران تولید نمی شوند و از کشور هایی مثل هند و چین به خاطر قیمت پایین وارد می شوند و اگر کیفیت مد نظر باشد از کشور هایی مثل آلمان و فرانسه و ایتالیا وارد می کنند که متاسفانه ارزبری فراوانی برای کشور به همراه دارد. ما امیدوار هستیم که تا پایان امسال بتوانیم این محصولات را تولید کنیم چرا که پذیرش خوبی در کشور برای این محصولات برای شرکت های دارویی وجود دارد. هم چنین به تازگی توانسته ایم به اروپا صادرات داشته باشیم و بخش خصوصی کشور ترکیه تا به حال حدود 4 میلیارد تومان از شرکت ما خرید داشته است.
 این شرکت، در محصولاتی که تولید می کند از نظر کیفیت با دنیا برابری می کند. حتی در بعضی محصولات، کیفیت محصولات شرکت از دیگر شرکت های خارجی به مراتب بالاتر است. به طور قطعا می توان گفت در آسیا و خاورمیانه این شرکت از نظر کیفیت بالاتر از تمام این کشور هاست. شرکت آروکو موفق به کسب گواهینامه ایزو و سی ای شده است و به راحتی می تواند صادرات خود را به کشور های اروپایی انجام دهد و آرم سی ای را روی محصولات خود درج کند.
دغدغه ای که امروز در خیلی از شرکت های دارویی وجود دارد بحث معتبرسازی تجهیزات است که برای شرکت های دارویی بسیار مهم است. این شرکت از طریقdocumentation توانسته است یک مدیریت کنترل کیفیت خیلی خوب برای روی محصولاتش داشته باشد و اطمینان مشتریان و خریدارانش را فراهم کند.
شرکت آروکو تقریبا چیزی حدود 40 درصد سهم بازار شرکت های دارویی را در اختیار دارد که درصد خوبی است اما مدیران شرکت در نظر دارند که این میزان را به 80 درصد برسانند و ظرفیت این سهم را نیز در اختیار دارند.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم