دانش‌آموز خلاق در ساحت تربیت علمی و فناورانه تربیت می‌شود
فانی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی:

دانش‌آموز خلاق در ساحت تربیت علمی و فناورانه تربیت می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 14943
وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: یکی از این ساحت‌ها، تربیت علمی و فناورانه دانش آموزان است که بر اساس آن دانش‌آموز خلاق تربیت شود.

وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: یکی از این ساحت‌ها، تربیت علمی و فناورانه دانش آموزان است که بر اساس آن دانش‌آموز خلاق تربیت شود.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، گفت: در سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که حدود 10 سال مراحل تنظیم و تصویب آن به طول انجامید، برای تربیت دانش‌آموزان 6 ساحت را پیش‌بینی کرده‌ایم. یکی از این ساحت‌ها، تربیت علمی و فناورانه دانش آموزان است که بر اساس آن دانش‌آموز خلاق تربیت شود.

ایجاد روحیه پرسشگری و پژوهشگری در میان دانش آموزان

فانی، با اشاره به ضرورت تقویت روحیه خلاقانه در بین دانش‌آموزان، گفت: دانش‌آموزان باید بتوانند به سوال «چرایی، چیستی و چگونگی» پاسخ دهند تا خلاقیت جایگزین حافظه‌گری شود؛ برای این کار 500 پژوهش سرا در 500 منطقه کشور راه‌اندازی شده است و تلاش داریم تا پایان کار دولت هر منطقه آموزشی یک پژوهش‌سرا داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش، با بیان این که در آموزش و پرورش و تألیف کتاب درسی و آموزشی، رویکرد پرسش‌گری و پژوهشگری را در همه پایه‌های تحصیلی دنبال می‌کنیم، افزود: مخصوصاً در مقطع ابتدایی و متوسطه اول با پیش‌بینی درس تفکر و پژوهش، این روحیه را در دانش‌آموزان تقویت می‌کنیم. در این راستا، در آموزش ابتدایی جشنواره جابرابن‌حیان و برای تربیت پژوهشگری در متوسطه اول جشنواره نوجوان خوارزمی و در متوسطه دوم جشنواره جوان خوارزمی را دنبال می‌کنیم.

ضرورت جایگزینی خلاقیت با حافظه‌گرایی

فانی، با تاکید بر جایگزینی رویکرد خلاقانه با روحیه حافظه‌گرایی در آموزش و پرورش، گفت: بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد که باید بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری، به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت کنند و بر همین اساسف تلاش شد در تعریف کتابهای درسی و روش‌های آموزشی رویکردی پرسشگر و پژوهشگرانه لحاظ شود.

فانی تاکید کرد: در همه دوره‌های تحصیلی به خصوص در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول رویکرد پرسشگری و پژوهشگری در آموزش و پرورش دنبال می‌شود و ما کاملا به دنبال تقویت تفکر پژوهشگری دانش‌آموزان هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین راستا در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش در دوره‌های اول چند سالی است که جشنواره‌های جابربن‌حیان برای تقویت روحیه‌ پژوهشگری بین دانش‌آموزان و همچنین جشنواره نوجوان خوارزمی برای دانش‌آموزان متوسطه اول و جشنواره جوان خوارزمی برای دوره‌های متوسطه دوم برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها خلاقیت و انگیزه‌های دانش‌آموزان تقویت شود.

توسعه فناوری‌های نوین در پژوهشسراهای دانش آموزی

فانی، ایجاد حداقل یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در هر منطقه را از هدف‌گذاری‌های آموزش و پرورش در دولت یازدهم دانست و گفت: در این پژوهش‌سراها فناوری‌های نوین از جمله نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی به خصوص سلول‌های بنیادی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و در واقع ما به دنبال توسعه فناوری‌های نوین در این پژوهش‌سراها هستیم.

فانی، در پایان با بیان این‌که دانش‌آموزانی که بتوانند با فناوری‌های نوین آشنا شوند، دانش‌آموزانی خواهند شد که می‌تواند خروجی آنها از آموزش و پرورش، ورودی برای جامعه دانشگاهی باشد، ابراز امیدواری کرد هر ایرانی یک پژوهشگر، اندیشمند و عنصری مفید برای جامعه ایرانی و جهانی باشد.

نخستین جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه جاری به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در مرکز بین المللی همایش های رایزن در تهران برگزار شد.

/پایان پیام/24

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم