دستگاه شوک قلبی الکترونیکی چیست
سلامت و ایمنی در بخش IT؛

دستگاه شوک قلبی الکترونیکی چیست


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 29950
دستگاه شوک دهنده قلبی خودکار درزمانی که قلب فرد مبتلابه بیماری قلبی، دچار بی‌نظمی شدید می‌شود، به‌صورت اتوماتیک یک شوک الکتریکی را به عضله قلب می‌فرستد تا ضربان آن مجدد منظم شود.

 

دستگاه شوک دهنده قلبی خودکار درزمانی که قلب فرد مبتلابه بیماری قلبی، دچار بی‌نظمی شدید می‌شود، به‌صورت اتوماتیک یک شوک الکتریکی را به عضله قلب می‌فرستد تا ضربان آن مجدد منظم شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ازآنجاکه ایست قلبی در عرض چند دقیقه می‌تواند باعث مرگ بیمار شود و اکثراً سکته قلبی ناشی از فیبریلاسیون بطنی است (فیبریلاسیون بطنی یک ریتم نامنظم قلبی است که منشأ آن حفره‌های پمپ کننده در پایین قلب یا همان بطن‌ها است) ازاین‌رو لازم است قلب فوراً دفیبریله شود چراکه باگذشت زمان شانس زنده ماندن بیمار به‌شدت کاهش می‌یابد و نیز به دلیل سبک  و قابل‌حمل بودن و استفاده آسان دستگاه شوک دهنده قلبی خودکار استفاده از آن می‌تواند توسط افراد غیرپزشک (پرسنل آتش‌نشانی، میهمان‌دار هواپیما، پلیس و سایر افراد ناجی) مورداستفاده قرارگرفته و بیمار را از مرگ حتمی نجات دهد.

امید شعاعی مدیرعامل شرکت نیک تک فن‌آوری و عضو هیئت‌علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با تعریف این دستگاه الکترونیکی بیان کرد: این‌گونه دستگاه شوک دهنده قلبی الکترونیکی، یک دستگاه الکتریکی قابل‌حمل باقابلیت تشخیص خطرات احتمالی آریتمی قلبی (اکثراً در انقباضات نامنظم بطنی) و تاکی کاردی بطنی (تپش‌های شدید بیش از ۱۲۰) که می‌تواند منجر به ایست قلبی بیمار شود،  است و می‌تواند در صورت لزوم با اعمال شوک الکتریکی مناسب موجب ازسرگیری ریتم طبیعی قلب شود.

شعاعی استفاده از این دستگاه را دو بخش درمانی و استفاده شخصی طبقه‌بندی کرد و گفت: با توجه به شهرهای پرتراکم امروزی و رشد جمعیت متأسفانه امکان رسیدگی به‌موقع و اورژانسی به بیمار با مشکلات عدیده‌ای‌ مواجه است، درصورتی‌که زمان رسیدگی به بیمار قلبی از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا به‌منظور رسیدگی به‌موقع به بیماران با استفاده از دستگاه شوک دهنده قلبی خودکار الکترونیکی می‌توان ضمن تشخیص به‌موقع، بدون حضور تکنسین به بیمار یاری رساند.  

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه استفاده از این دستگاه در کشورهای پیشرفته و اتحادیه امریکا و اروپا اجباری است گفت: استفاده از دستگاه شوک دهنده قلبی نه ‌تنها در بیمارستان‌ها و در کل مراکز درمانی اجباری است بلکه استفاده آن در اماکن عمومی در کشورهای پیشرفته الزامی شده است. 

وی گفت: بنا به گفته متخصصان و پزشکان، هر دقیقه حداقل 10 درصد احتمال فوت بیمار قلبی که دچار ایست قلبی شده است افزایش می‌یابد و  اگر زیر 4 دقیقه شوک به بیمار  احیا نشود، بعضاً  حتی در صورت زنده ماندن، بیمار عمر باکیفیتی نخواهد داشت، ازاین‌رو تشخیص و رسیدگی به بیمار در کوتاه‌ترین زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  

شعاعی با اشاره به اهمیت بخش اصلی این دستگاه گفت: الگوریتم تشخیص اتوماتیک در دستگاه شوک دهنده قلبی از مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه است که در این زمینه برای ارتقای کیفیت محصول نیازمند  به کار تحقیقاتی بیشتر روی محصول موجود هستیم.  و ازآنجاکه تشخیص درست و کارساز از مسائل مهم است، در این زمینه نیازمند کمک و سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم.

 

بررسی رابطه بخش سلامت با الکترونیک

این فعال حوزه بخش سلامت و الکترونیک با اشاره به اینکه مجموعه فاوا و الکترونیک از مجموعه‌های باسابقه این طرح بوده است اظهار کرد: حوزه سلامت و ایمنی در بخش  it  به‌شدت در حال گسترش است و در  بخش‌های مختلف درمانی ازجمله (بیمارستان‌ها، مطب‌ها، ، مدارس، دانشگاهها، هتلها، کارخانجات و  مناطق نفتی و صنعتی دور از ساحل و همچنین سکوهای نفتی می‌بایست مورداستفاده قرار گیرد. ازاین‌رو روند تکامل حوزه سلامت با گسترش و پیشرفته تر شدن الکترونیکی (سخت افزاری و نرم افزاری) تجهیزات پزشکی و به همراه آن بخش IT و سیستم یکپارچه سلامت مرکزی در بیمارستانها و مراکز ایمنی مربوطه  همراه است. و برای موفقیت در این مسیر نیازمند امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم که امیدوارم در این بخش بتوانیم از حمایت‌های لازمه بهره مند شویم. 

بر اساس گزارش،  ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی در نظر دارد با راه‌اندازی کارگروه سلامت الکترونیک در ستاد، با هماهنگی میان بخشی در سطح دولتی و عدم مفاهمه مشترک نحوه همکاری در بخش دولتی و خصوصی را بررسی کند. 

کارگروهی به نام "سلامت الکترونیک" 

با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، کارگروه سلامت الکترونیکی و فناوری سلامت  باهدف ارتقاء کیفى فناوری‌ها، بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور و باانگیزه توسعه همکاری‌های فرا بخشی راه اندازی شده است. ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی در نظر دارد، در کارگروه راه اندازی شده ، هماهنگی میان بخشی در سطح دولتی و عدم مفاهمه مشترک، نحوه همکاری در بخش دولتی و خصوصی را بررسی کند.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم