دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک منتشر شد
با حمایت ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛

دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک منتشر شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38736
دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک مربوط به مردادماه 1397 با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان منتشر شد.


دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک مربوط به مردادماه 1397 با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان منتشر شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک؛  شامل 8 بخش با موضوعات و مطالب مختلف اعم از سخن اول، گفت‌وگو، گزارش، چشم‌انداز، لیزر نیوز، پیشگامان، راهنما و مدرسه فناوری با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در 84 صفحه به چاپ رسیده است.


سخن اول نوشتاری با عنوان «لزوم برنامه‌ریزی راهبردی در تحقق اهداف اقتصاد دانش‌بنیان» به قلم مسئول دبیرخانه و دبیر کارگروه سیاست‌گذاری و سیاست راهبردی ستاد است.

بخش دوم گفت‌وگو است که در دو قسمت خلاصه می‌شود،  قسمت اول در خصوص برتر در لیزرهای صنعتی کشور، به معرفی شرکت پرتو پردازش مواد تهران پرداخته است   و همچنین در قسمت دوم مصاحبه با علیرضا بهرام پور، استاد دانشگاه صنعتی شریف، در رابطه با علوم پایه؛ میانبری برای رسیدن به جهان اول صورت گرفته است.

گزارش

در بخش نخست این گزارش؛ ضمن پرداختن به رویدادهای جهانی لیزر و فوتونیک در تابستان 2018، به روش تصویربرداری از بافت بیولوژیک به روش پخش نوری در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، پرداخته‌شده است.

چشم‌انداز

در این بخش طی گزارشی به پروژه XCLES بستری برای همکاری‌های علمی بین‌المللی پرداخته‌شده است، همچنین در گزارش دوم به بررسی پهنه‌ی وسیع طول‌موجی با قله توانی تراوات پرداخته است  و در آخر به اشاره‌گرهای لیزری، پرداخته است.

لیزرنیوز
لیزر نیوز بخش دیگر این ویژه‌نامه است که در بخش اول به لیزری حساس به بو در حد حس بویایی سگ‌ها، پرداخته‌شده است و در بخش دوم به نور متمرکز در مقیاس نانومتری روشی جدید برای آشکارسازی مولکول‌ها، اشاره‌کرده است.

راهنما دیگر بخش این ویژه‌نامه است که به بیان طیف‌سنجی و تصویربرداری لیزری پرداخته‌شده است و در این قسمت توضیحاتی درباره عینک ایمنی پرتو لیزر، ارائه‌شده است.

و در آخر بخش مدرسه فناوری است که ضمن بررسی خطای دید، با طرح این سؤال  که آیا باید به چشمانمان اعتماد کنیم؟ به شعبده‌بازی با علم، پرداخته است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم