دیده‌بانی جنگل‌ها با سامانه کنترل دوربین داخلی

دیده‌بانی جنگل‌ها با سامانه کنترل دوربین داخلی


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 37067
یک شرکت دانش بنیان در سال 94 با حضور جمعی از متخصصان صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و هوافضا باهدف ارتقاء و توسعه خدمات ICT و کاربردی کردن تجهیزات هوافضا در سطح ملی و بومی‌سازی فننوری‌های روز دنیا تأسیس‌شده است.


یک شرکت دانش بنیان در سال 94 با حضور جمعی از متخصصان صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و هوافضا باهدف ارتقاء و توسعه خدمات ICT و کاربردی کردن تجهیزات هوافضا در سطح ملی و بومی‌سازی فننوری‌های روز دنیا تأسیس‌شده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان دیده بان فناوری راهبردی آراد با رویکرد بومی‌سازی، طراحی و تولید با به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در راستای توسعه خدمات و محصولات خود برای اجرای پروژه‌های درون و برون مرزی، گام نهاده است. کاربردی کردن پرنده‌های بدون سرنشین در حوزه‌های مختلف با هدف انتقال دانش و فناوری‌های نوین، بومی‌سازی و تحقیق و توسعه از دیگر مواردی است که در دستور کار شرکت قرارگرفته است.


نتیجه تلاش های متخصصین دیده بان آراد انعقاد قرارداد علمی و تبادل فناوری با سه کشور فرانسه، بلژیک وروسیه در حوزه، هوافضا و تجهیزات جانبی و طراحی و ساخت دیدبان هوشمند و سیار مرآت -1، موتور دیدبان، سامانه ارسال تصویر PAD و سامانه کنترل دوربین بصیر است.
درخشش علمی شرکت دیدبان به گونه ای بوده است که یکی از شرکتهای بسیار مطرح و فعال در حوزه هوافضا با داشتن 10 نمایندگی در جهان و گردش مالی بالغ بر 8 میلیون یورو در سال بنام DRONEVOLT آمادگی خود را با متخصصین اراد جهت ورود فناوری، اموزش و راه اندازی خط تولید در کشور عزیزمان ایران ابزار داشته است.
در این شرکت ماموریت های ویژه ای از جمله اعتلاي مدیریت و اجراي پروژه‌های بزرگ در حوزه هوافضا، با استفاده از توان داخلی، در راستای حركت به‌سوی خودكفايي و ایجاد اشتغال در مناطق بومی در زمینه هاي طراحی هواپیما، مهندسی، تأمین تجهيزات، ساخت، نصب و راه‌اندازی در داخل و خارج از کشور تعریف شده است.


همچنين انجام پروژه‌های ملی با استفاده بهینه از پتانسیل‌های بالقوه موجود در نیروهای متخصص و متعهد کشور نيز مدنظر بوده است. شرکت دیدبان آراد سعی دارد تا با حفظ نام نیک، حضوری مؤثر و کارآمد در پروژه‌های ملی داشته باشد و با بهره‌گیری از مجموعه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و توان مدیریتی صاحبان سهام، با ایجاد هم‌افزایی و به‌کارگیری نیروهای توانمند، جوان، متخصص و متعهد، در اجرای به‌موقع پروژه‌های تعریف‌شده در ابعاد و اندازه‌های مناسب اقدام نماید. همچنین این شرکت در نظر دارد با ایفاء نقش مثبت و چشمگیر، حضور مؤثری در انتقال فناوري و ایده‌های جدید داشته باشد.
طرح ملی مرآت یکی از مهم ترین طرح های این شرکت است که در این طرح یک ماشین با تجهیز شدن به یک کابین مناسب در نقش یک اتاق مانیتورینگ سیار عمل کرده و با همراه داشتن تجهیزات مختلف به عنوان یک دیدبان هوشمند کلیه تحرکات را تا فاصله 5 کیلومتری به‌صورت 7*24 مانیتور می‌کند. از قابلیت های ویژه این طرح استفاده از پرنده های بدون سرنشین سیمی (Tethered Drone Systems) و ارسال برق به پرنده با هدف ارتقاء مداومت پروازی از 15 دقیقه به 15 ساعت در شبانه روز است.


برای سهولت در کاربری و عدم نیاز به خلبان آن‌چنان‌که با یک کلیک عملیات Takeoff و landing و مدیریت دوربین صورت پذیرد برای اولین بار در کشور برنامه DIDBAN /GCS با بالغ‌بر 500 هزار خط کد نویسی با پلتفرم‌های مختلفی از قبیل ویندوز، اندروید، IOS وارد عرصه علمی کشور شده است.


موتور دیده بان محصول دیگر این شرکت است، موتور دیده بان مجهز به سامانه‌های ارتباطی گوناگون و با لایه ارتباطی پشتیبان اعم از رادیویی و اینترنت G4 است که متناسب با نیاز مشتری و تعریف پروژه، طراحی و تجهیز می‌ شود. این موتور به‌عنوان یک مرکز سیار تصویربرداری و مانیتورینگ مورد استفاده قرارگرفته و با برقراری ارتباط آنلاین بین موتور و مرکز کنترل امکان انتقال و مدیریت تصاویر را مهیا می کند.
این موتور در دو پلت فرم مختلف قابل‌ارائه است که این دو پلت فرم شامل سبک (کنترل ترافیک شهری و ثبت تخلفات شهری) و نیمه سنگین (ویژه خدمات آتش‌نشانی) و (مدیریت بحران)(کاربری نظامی و انتظامی) می شود.


موتور دیده بان مجهز به دستگاه PAD برای انتقال تصویر دوربین نصب‌شده بر روی موتور به مرکز فرماندهی است به‌عنوان‌ مثال موتور در یک نقطه قرارگرفته و مرکز فرماندهی در مکانی دیگر از طریق اسکایپ تصاویر را به‌صورت آنلاین دریافت می کند. از دیگر قابلیت‌های خاص این سامانه استفاده از یک رادیو کنترل و بدون نیاز به اپراتور است بصورتیکه کاربر از خودرو مرآت یا مرکز کنترل در شعاع 4 کیلومتری، امکان کنترل و مدیریت کلیه سامانه‌های نصب‌شده بر روی موتور را دارد.

سامانه کنترل دوربین بصیر
گروه تحقیق و توسعه شرکت دیدیان آراد پس از بررسی‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته در خصوص دوربین‌ها و برندهای مختلف، درنهایت برند سونی را برای بهره‌برداری در پروژه انتخاب کرد. زوم 50X اپتیکال و 4/20 مگا پیکسل و زوم کردن تا فاصله 1.5 کیلومتری از قابلیت‌های ویژه دوربین استفاده‌ شده در پروژه است. اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌گردد که گروه مهندسی آراد موفق به کنترل این دوربین از فواصل طولانی توسط یک دستگاه رادیو کنترل بوده که این سامانه به‌عنوان سامانه بصیر ثبت‌شده است.
حوزه‌های کاربری این سامانه، شامل دیده بانی جنگل‌ها برای شناسایی، نگهداری و کنترل آتش‌سوزی و سیلاب‌ها، کنترل نیروگاه‌ها، ویژه ایستگاه‌های آتش‌نشانی جهت سوانح آتش‌سوزی برج‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌ها، کنترل مرزها، کنترل فرودگاه‌ها، شهرداری‌ها (مدیریت کنترل ترافیک هوشمند شهری، سازمان مدیریت بحران)، پلیس راهور، نیروی انتظامی و به عبارتی کلیه ارگان‌های نظامی کشور، سازمان مخابرات ایران، سازمان کشتیرانی و بنادر کشور جهت بازرسی و دیدبانی عرشه کشتی‌ها و وزارت نفت و پالایشگاه‌ها جهت رصد نمودن خطوط نفتی و می شود.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم