ذهنی نورانی در دانش جهان اسلام

ذهنی نورانی در دانش جهان اسلام


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37583
می‌توان گفت به سبب دیدگاه خاص اسلام و مفاهیم دینی؛ توجه به نورشناسی از نخستین روزهای رویکرد مسلمانان به علم افزایی قوت گرفت، که در پی این قوت ذهنی نورانی در دانش جهان اسلام شناخته شد.


می‌توان گفت به سبب دیدگاه خاص اسلام و مفاهیم دینی؛ توجه به نورشناسی از نخستین روزهای رویکرد مسلمانان به علم افزایی قوت گرفت، که در پی این قوت ذهنی نورانی در دانش جهان اسلام شناخته شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تاریخ نورشناسی جهان پر است از دانشمندانی که در خلال فعالیت‌های علمی خود به مبحث بینایی و نور توجه نشان داده‌اند، برخی از این دانشمندان چهره‌های شناخته‌شده‌ای در علم نورشناسی به‌حساب می‌آیند و برخی به‌عنوان دانشمندان علوم نور یا مناظر شناخته‌نشده‌اند و تنها در لابه‌لای تحقیقات خود را در سایر زمینه‌ها مانند نجوم به این علم پرداخته‌اند.
یکی از دانشمندان مسلمان این حوزه ابو یوسف یعقوبین اسحاق کندی، معروف به اسحاق کندی است که در سال 185 هجری قمری، قرن نهم میلادی، در شهر بصره چشم به جهان گشود. این دانشمند بزرگ در فلسفه، ریاضیات و نجوم پرآوازه بود. کندی که معروف به فیلسوف عرب بود، در حقیقت به فلسفه با دیدی کاملا علمی نگاه می‌کرد و طبیعی بود نورشناسی، به‌عنوان مبحثی در مرز فلسفه و علوم طبیعی، اندیشه او را به اعماق خود جلب کنند که به سبب ارتباط نزدیکی که با فلسفه دارد به‌شدت موردتوجه این محقق در حوزه لیزر قرارگرفته و او را در این حوزه‌ها نیز سرآمد ساخته بود.
در روزگاری که عمده معلومات نورشناسی بشر بر اساس رساله‌های مناظر دانشمندان یونانی بود، کندی به تحلیل و بررسی نظریات ارسطو و اقلیدس پرداخت. نظریه‌هایی که در مفهوم و فلسفه شکل‌گیری دارای تفاوت مبنایی بودند. ارسطو و فلاسفه مشاء معتقد بودند مشاهده یک جسم توسط چشم نتیجه‌ای از پدیده " انطباع" است، بدین معنی که درجایی که نور باشد و میان چشم و شی مرئی نیز محیط شفاهی مانند هوا یا آب قرار داشته باشد، این محیط شفاف از " صورت" جسم متأثر می‌شود و این تأثیر به چشم منتقل می‌شود.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در نهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک، که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان منتشرشده است به معرفی  یکی از دانشمندان مسلمان فعال در حوزه لیزر بانام" ابو یوسف یعقوبین اسحاق کندی" پرداخته است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم