سامانه‌های ماهواره‌ای در خدمت آلودگی هوا
مرکز ملی فضایی در سالی که گذشت

سامانه‌های ماهواره‌ای در خدمت آلودگی هوا


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 32979
از ابتدای شکل‌گیری تمدن بشری تاکنون، علم ستاره‌شناسی و مطالعات فضایی سنگ بنای رسیدن به موفقیت‌های بزرگی از پیدایش تقویم تا ساخت ماهواره‌های مخابراتی بوده اند.


از ابتدای شکل‌گیری تمدن بشری تاکنون، علم ستاره‌شناسی و مطالعات فضایی سنگ بنای رسیدن به موفقیت‌های بزرگی از پیدایش تقویم تا ساخت ماهواره‌های مخابراتی بوده اند. پیشرفت‌های زیادی در علوم مختلف از قبیل ستاره‌شناسی، ریاضی و فیزیک در نتیجه تلاش انسان برای توضیح مفاهیم فضایی حاصل شده است. حوزه فضایی یک حوزه کاملا استراتژیک در جهت رفاه بشریت می باشد. در این راستا حفظ یکپارچگی و چابک سازی این حوزه ویژه نیازمند مدیریت هدفمند در زمینه سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت کلان با تمرکز بر هم افزایی ملی و توسعه روابط بین المللی است. مرکز ملی فضایی معاونت علمی نیز با هدف تبیین اهداف توسعه صنعت هوافضا در کشور تشکیل شده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز ملی فضایی ایران با اهدافی چون توسعه فناوری فضایی و کاربرد در کشور، ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی های فناوری فضایی و کاربرد آن و ارتقای ارتباط بین دانش و صنعت در زمینه فناوری فضایی و کاربرد تشکیل شده است و در راستای تحقق این اهداف برنامه ها و فعالیت های گوناگونی انجام داده است.
از فعالیت های فضایی مرکز ملی فضایی در سالی که گذشت می توان به همکاری در پایگاه پرتاب با عنوان پایگاه و ایستگاه فضایی حضرت امام خمینی و افتتاح آزمایشی این پایگاه اشاره کرد.
همچنین در حوزه کاربری های فضای اقدام به بهره گیری از خدمات سنجشی ماهواره های موجود  کرده اند که ایجاد و بهره گیری سامانه های ماهواره ای در مباحث بحران، آلودگی هوا، کشاورزی، کنترل اراضی شهری، پایش جنگل ها و غیره از دستاوردهای این حوزه است.
یکی دیگر از اقدامات مرکز ملی فضایی در حوزه برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت است که در سال گذشته در این زمینه رصد پایش و راهبری سند جامع توسعه هوافضا صورت گرفته است که استخراج شاخص های سند توسعه هوافضا، پایش عملکرد تا سال 96 و برنامه ها برای دستیابی به اهداف 1404 سند جامع توسعه هوافضا نیز از دستاوردهای این حوزه بوده است.
در حوزه هماهنگی نیز پلتفرم ایران باس 150، 70 و 15 نفره، مطالعه یکپارچه سازی ایستگاه زمینی و مطالعه یکپارچه سازی آزمایشگاه AIT تهیه شده است. همچنین در این حوزه کنسرسیومی بین دانشگاه های کشور برای طراحی و ساخت 3 ماهواره استاندارد ایجاد شده است.
از دیگر فعالیت های این مرکز می توان به برنامه ریزی و سیاستگذاری اشاره کرد که در این حوزه ایجاد بستر همکاری های بین المللی در راستای دسترسی به فناوری های فضایی به کمک حضور موثر در COPUOS و تدوین برنامه های استفاده از فضا امکانپذیر شده است.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم