سوخت جامد مرکب تحول بزرگ صنعت موشکی کشور

سوخت جامد مرکب تحول بزرگ صنعت موشکی کشور


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37635
*هادی فعال


*هادی فعال
سوخت های جامد مرکب پیشرفته، تحول بزرگی را در صنعت موشکی کشور ایجاد کرده است سوخت های جامد مرکب معمولا از دو جزء اصلی تشکیل می شود، جزء پایه پلمیری با نام بایندر (ایجاد چسبندگی و همبندی) و جزء جامد که ترکیبی از سوخت و اکسید کننده است.
پایه پلمیری با نام بایندر از عناصر مختلفی تشکیل می شود. اما وظیفه اصلی‌ آن برقراری اتصال شیمیایی مناسب بین ذرات جامد و ایجاد یک شبکه پیوسته در سوخت است. اکسید کننده ها و سوخت ها انواع متعددی دارند، کلرات ها و نیترات ها، اکسید کننده های پرکاربردتر و در این بین آمونیوم پرکلرات یکی از پرکاربرد ترین آنهاست. پودرهای فلزی نظیر آلومینیوم هم به عنوان و سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. بله درست خواندید فلز آلومینیومی که در همه جا می توان آن را دید. اما این پودر باید بصورت خیلی ریز یعنی میکرونیزه شود که فناوری و ماده ای استراتژیک است. خط تولید آلومینیوم میکرونیزه شده حدود ۱۰ سال پیش در وزارت دفاع راه اندازی شد.
در ۱۵ سال گذشته تحقیقات بسیار گسترده ای در زمینه سوخت های جامد جدید انجام گرفته است و خوشبختانه سوخت هایی در کشور توسعه داده شده که تعجب صاحبان و انحصار کنندگان این تکنولوژی را برانگیخته است. توسعه تدریجی این سوخت ها در کنار سایر بهینه سازی ها آنقدر اثر گذار بوده است که برد نسل های اولیه فاتح را از ۳۰۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر در فاتح ۳۱۳ و در ذوالفقار به بیشتر از ۷۰۰ و فاتح مبین به ۷۵۰ کیلومتر کیلومتر افزایش داد.
بنابراین اگر موشک سجیل بر مبنای سوخت های جامد جدید بهینه سازی شده باشد، توانایی دستیابی به بردهایی بیشتر از ۳۰۰۰ کیلومتر دور از انتظار نخواهد بود. این همان مسئله ای که بیگانگان را خیلی نگران کرده است. احتمال می رود عدم انجام تست های نسل جدید آن به این دلیل باشد.
سوخت بوسترهای سوخت جامد شاتل فضایی از ترکیب وزنی ۶۹/۷ درصد آمونیوم پرکرات به عنوان اکسنده، ۱۶ درصد پودر آلومینیوم به عنوان سوخت، ۴% درصد اکسید آهن به عنوان کاتاللیست احتراق، ۱۲/۰۴ درصد PBAN به عنوان بایندر و سوخت و ۱/۹۶ درصد اپوکسی به عنوان عمل آوردنده تشکیل شده بود. ضربه ویژه این سوخت ۲۴۲  ثانیه است.
کارشناس باشگاه هوافضای جوان ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم