شاه‌راه بهره‌برداری از دریا همین حوالی همین نزدیکی‌ها

شاه‌راه بهره‌برداری از دریا همین حوالی همین نزدیکی‌ها


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 36883
*علی ‌‌فتی


*علی ‌‌فتی
استان هرمزگان با داشتن 14 جزیره و بیش از 800 کیلومتر مرز دریایی و همچنین بزرگ‌ترین بندر تجاری و مجتمع کشتی‌سازی ایران مهم‌ترین استان دریایی ایران محسوب می‌شود و دریا نقش مهمی در توسعه و پیشرفت این استان دارد.
دو کریدور شمال و جنوب که مسیر مواصلاتی شمال و جنوب و همچنین آسیا میانه است که در بحث ترانزیت ما قطعاً مزیت خیلی خاص و خوبی داریم و نیز در بحث حوزه نفت و گاز در هر دو حوزه هم دریای خزر و هم خلیج‌فارس ما مزیت داریم. مزیت ویژه استان هرمزگان واقع‌شدن در تنگه هرمز و همچنین خلیج‌فارس است که 95 درصد حمل‌ونقل کانتینری کشور از همین منطقه است که شاهراه حمل‌ونقل مواد نفتی و پتروشیمی این‌ها هستند لذا بسیار موقعیت ویژه و خوبی است. خلیج‌فارس یک اکوسیستم ویژه‌ای دارد. برخی از جانوران و گیاهانی که زندگی می‌کنند خاص این منطقه هستند که این می‌طلبد که سرمایه‌گذاری و همچنین نگاه ویژه‌بر این منطقه باشد.
در خیلی از کشورها اصول توسعه بر این مبنا استوار است که یا از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی خود استفاده می‌کنند و یا ظرفیت‌سازی می‌کنند. قطعاً اگر از ظرفیت‌های بومی استفاده شود هزینه‌های آن به‌مراتب کمتر خواهد بود چراکه مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه است، که خوشبختانه استان هرمزگان در موقعیت ممتاز و ویژه‌ای قرار دارد که قبلاً توضیح داده شد.
استان هرمزگان، استان دریایی است. یعنی اینکه ما می‌توانیم در بحث‌های مختلف شیلات و آبزی‌پروری، پرورش جلبک، ترانزیت، حمل‌ونقل دریایی و نیز گردشگری دریایی فعال باشیم. نمی‌توانیم بندری را در دنیا نام ببریم که به لحاظ اقتصادی ضعیف باشد! هرکجای دنیا را نگاه کنیم، شهرهای بندری به لحاظ اقتصادی شاخص‌های خوبی دارد و چند پله از استان‌های هم‌جوارش بالاتر است.پس این ضرورت توجه کشور و نظام جهت استفاده از فرصت و مزیت دریا و توسعه فناوری‌های دریایی است.
برای مثال شما در حوزه صید آبزیان اگر بخواهید با همان فناوری‌ها و دانش بومی خودتان کارکنید قطعاً نمی‌توانید آن راندمان و بهره‌وری را که در صید لازم هست داشته باشید. پس اکنون نیاز است که ما روی بیاوریم به سمت تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های جدیدی که درواقع وجود دارد مثلاً پرورش ماهی در قفس و خیلی چیزهای دیگر که می‌توان از آن استفاده کرد.
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه استان و توسعه استان‌های دریا محور قطعاً امری ضروری است. نقشه راه فناوری‌های دریایی بستر خوبی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است قطعاً در این سند یکسری ابزارها دیده‌شده، یکسری منابع مالی دیده‌شده، یکسری ارتباطات بین سازمان‌های مختلف دیده‌شده و تعاملاتی که این‌ها دارند، درهرصورت این‌ها می‌تواند بستر خوبی را برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.
ازآنجایی‌که ما در استان هرمزگان زندگی می‌کنیم و در این استان قرار است کار فناوری و توسعه را انجام دهیم، چندین سال است که به فکر فعالیت در حوزه دریا هستیم.
تقریباً یک سال پیش ما مرکز رشدی را تحت عنوان مرکز رشد فناوری‌های دریایی تأسیس کردیم که این مرکز رشد چندین ضلع دارد که هر ضلع چند حوزه تخصصی را در برمی‌گیرد. یک ضلع آن به صنایع دریایی و کشتی‌سازی که به‌هرحال شامل تمام موارد مربوط به ساخت کشتی می‌شود. یک حوزه مربوط می‌شود به حوزه آبزی‌پروری و پرورش جلبک و یک حوزه هم کشاورزی مبتنی بر آب‌شور هست که باز به دریا مربوط می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد.
ازجمله این ارگان‌ها پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس، سازمان بندرها و دریانوردی و نیز کشتی‌سازی بندرعباس که پیگیر اختصاص فضا به این مجموعه هستیم و خوشبختانه تاکنون به نظر می‌آید که 15 شرکت هم در این حوزه داشته باشیم که به‌طور فعال دارند کار می‌کنند.
این مرکز رشد از اولویت‌های ما است که باید با همکاری شرکای پارک که به‌هرحال در این نقش درگیر هستند این کار را انجام دهیم تا بتوانیم یک اکوسیستم خوب را برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.
*علی ‌‌فتی رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم