فرآیند طول موج با قطبش تقاطعی چگونه صورت می‌گیرد

فرآیند طول موج با قطبش تقاطعی چگونه صورت می‌گیرد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 38106
تولید موج با قطبش تقاطعی یک فرایند غیرخطی اپتیکی است، که تنها در محیطی رخ می‌دهد که ناهمسان گردی مرتبه غیرخطی داشته باشد.


تولید موج با قطبش تقاطعی یک فرایند غیرخطی اپتیکی است، که تنها در محیطی رخ می‌دهد که ناهمسان گردی مرتبه غیرخطی داشته باشد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در طول فرآیند برهم‌کنش غیرخطی در خارج از کریستال، یک موج قطبیده خطی در همان فرکانس ایجاد می‌شود، اما جهت قطبش آن عمود بر جهت قطبش موج ورودی است، این طرح شامل یک صفحه کریستال غیرخطی baf2 باضخامت 1 الی یا 2 میلی‌متر است که در میان دو پلاریزور متقاطع گلان جای گرفته است. شدت موج قطبیده تقاطعی با شدت موج فرودی وابستگی مکعبی دارد.
بر اساس این گزارش؛ کریستال‌های مکعبی که در فرآیند طول موج با قطبش تقاطعی صورت میگیرد، نسبت به ویژگی‌های خطی ناهمسانگردی رفتار می‌کنند و به‌عنوان یک محیط غیرخطی به کار می‌روند، اما در اینجا دو شکستگی رخ نمی‌دهد و به همین دلیل سرعت فاز و سرعت گروه و موج با قطبش متقاطع، همسان باقی می‌ماند، که منجر به تطابق ایده آل سرعت فاز و سرعت گروه این دو موج منتشر شونده در طول کریستال می‌شود، این ویژگی باعث می‌شود امواج قطبیده تقاطعی با بازدهی خوب و با کمترین انحراف از شکل پالس و طیف اولیه تولید شوند به همین دلیل از این روش می‌توان برای افزایش کنتراست زمانی پالس‌های فمتو ثانیه بهره گرفت.
گفتنی است، این روند در پروژه اروپایی زیرساخت نوری بی نهایت  eli به‌کاررفته است.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ به‌منظور رشد و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه لیزر و بررسی زاویه‌های مختلف این علم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم