فروش 2 میلیارد ریالی کفش نانویی با پوشش آبگریز در کشور
یک شرکت داخلی فعال درحوزه نانو از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به فروش بیش از 2 میلیارد و پانصد میلیون ریال کفش با پوشش آبگریز شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی امیری مدیرعامل شرکتی که در سال جاری موفق به تجاریسازی کفشهای نانو با استفاده از فناوری پلاسمای سرد پوششدهی شده است، بیان کرد: در ابتدا کار ما یک دستگاه 1200 لیتری تولید کردیم و در حال حاضر سفارش ساخت دستگاه 2 هزار لیتری را نیز از آنها دریافت کردهایم که در صورت موفقیت در دستگاه دوم، قرار است دستگاه سوم را با حجم 20 هزار لیتر برای سپنتا تولید کنیم.
امیری درباره وضعیت و شرایط بازار گفت: پلاسما حوزه چندان شناختهشدهای نیست، بنابراین باید با احتیاط حرکت کنیم تا با عکسالعمل منفی بازار مواجه نشویم. در حال بررسی بازار هستیم تا براساس نتایج تحقیقات، سمتوسوی توسعه کار پلاسمای سرد را تعریف کنیم. سامانه پردازش پلاسمادژ (Plasma DEJ) با استفاده از فناوری پلاسمای سرد تحت خلاء قادر به ایجاد خواص ویژه سطحی بر روی اجسام و اشیاء مختلف در ابعاد متفاوت است.
در حال حاضر، سامانه Plasma DEJ در ضد آب کردن کفش به مرحلهی صنعتی رسیده و قادر است به صورت کاملاً اتوماتیک سطوح کفش را با پردازش در ابعاد نانومتری آبگریز کند. دستگاه از بخشهای مختلفی شامل محفظه خلاء، پمپ خلاء و اجزاء مختلف تولید و اندازهگیری خلاء، الکترودهای قابل تنظیم، مولدهای پلاسمای فرکانس رادیویی، بخشهای تزریق و تنظیم گاز و سامانه کنترل، تنظیم دستگاه و مانیتورینگ تشکیل شده است.
برای ضد آب کردن با این سامانه، ابتدا شیء موردنظر (کفش، پارچه، فرش، تلفن همراه، هندزفری وغیره) را در قفسههای داخل دستگاه قرارداده و بعد از بستن درب، روشنکردن دستگاه، ایجاد محیط خلاء و تزریق گازهای مناسب، با تولید پلاسما در محیط، لایهای نانومتری روی سطح شیء موردنظر ایجاد میشود که بدون تغییر در خواص ظاهری، مکانیکی و رنگ، آن را ضدآب میکند.
از کاربردهای دیگر سامانه پلاسمادژ، ضدآب کردن منسوجات تکمیل شده، بردها و ادوات الکترونیکی، کفپوشها، فرشها و تجهیزات پزشکی است. همچنین امکان توسعه کاربری دستگاه در حوزه کند سوزی، آنتی باکتریال کردن، ایجاد خاصیت آبدوستی دائمی وغیره وجود دارد. در حال حاضر، افزایش ماندگاری آبگریزی بر روی پارچه پنبهای و بردهای الکترونیکی در این شرکت درحال توسعه است.
از کفشهای ضدآب چینی تا کفشهای نانویی آبگریز ایرانی
محمد قربانی مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت درباره تاریخچه تولید کفشهای نانویی گفت: در سال 1392 بازدیدی از نمایشگاهی در چین داشتیم که در آنجا با محصول ضدآب چینی مواجه شدیم. کفشهای عرضه شده ضدآب بودند به این معنا که در آنها از آسترهایی استفاده شده بود که در برابر آب مقاوم بودند.
ایده تولید کفشهای آبگریز از آنجا شکل گرفت با این تفاوت که ما قصد داشتیم به جای کفش ضدآب، کفش آبگریز تولید کنیم. قربانی درباره چگونگی تعریف پروژه تولید این کفشهای گفت: بعد از تحقیقات اولیه دریافتیم که از فناورینانو میتوان برای تولید این کفشهای آبگریز استفاده کرد. از این رو جلساتی را با کارشناسان ستاد توسعه فناورینانو معاونت علمی برگزار کردیم که در این جلسات، استفاده از فناوری پلاسمای سرد برای پوششدهی کفش به ما پیشنهاد شد.
پلاسما گازی یونیزه مملو از ذرات باردار و خنثی بوده که در مجموع شبه خنثی است. پلاسما پس از سه حالت جامد، مایع و گاز به عنوان حالت چهارم ماده محسوب میشود. پلاسما در محدوده وسیعی از دما و فشار تولید میشود. پلاسمای سرد اتمسفری از جمله فناوریهای نو ظهور و نویدبخش است که به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط در کاربردهای بسیاری مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از عرصههای به روز این نوآوری در صنایع بستهبندی، پوششدهی و پردازش سطوح است. به دلیل افزایش انرژی سطحی پلیمرها و فلزات در حین فرآیند پوششدهی، پیوند مناسبی بین لایهپوشش و سطح پلیمر ایجاد میشود که منجر به وضوح مناسب در محصول میشود. مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت سپنتا درباره آغاز کار این پروژه توضیح داد: بعد از تعریف نقشه راه کار، از طریق ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با «آیکن» آشنا شدیم و این مرکز فرصت استفاده از زیرساختها و امکانات موجود در آیکن را فراهم کرد. در آیکن با شرکت جدیدی آشنا شدیم و همکاری مشترک با این شرکت آغاز شد.
وی افزود: با استفاده از پلاسمای سرد تعدادی کفش را پوششدهی کردیم و آنها را مورد آزمایش قرار دادیم. تستهای متعددی انجام شد و بعد از 8 ماه تحقیق و توسعه، موفق به تبدیل فرآیند پوششدهی از حالت نیمهصنعتی به صنعتی شدیم. در حال حاضر خط تولید ما قادر به تولید 700 جفت کفش آبگریز در روز است و قرار است این محصول در نمایشگاه نانو سال جاری رونمایی شود.
قربانی درباره نقش آیکن از ابتدای کار تاکنون بیان کرد: آیکن فضای مناسبی برای کار فراهم کرد و بسیاری از مشکلات ما توسط این مرکز تسهیل شد. بعد از موفقیت در صنعتیکردن این فرآیند، پیشنهاد راهاندازی خط تولید پوششدهی کفشها در آیکن مطرح شد که ما قبول کردیم. در حال حاضر کفشها در کارخانه تولید شده و در آیکن پوششدهی و بستهبندی شده و سپس به بازار عرضه میشوند.
تولید و عرضه این کفشها را نقطه پایان کار سپنتا نمیداند و صادرات را از جمله برنامههای اصلی این شرکت معرفی کرد و در راستای برنامههای توسعهای این شرکت گفت: بعد از تولید کفشهای آبگریز به سراغ فناوریهایی نظیر آنتیباکتریال کردن و ضدآتش کردن خواهیم رفت. سفارش ساخت دستگاه دوم را به شرکت بسافن دادهایم تا با استفاده از این دستگاه جدید روی پوششدهی منسوجات کار کنیم.
پایان پیام/29
Send to friends