فناوری زیستی رقیب قدرتمند نفت

فناوری زیستی رقیب قدرتمند نفت


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 39078
*مصطفی قانعی


*مصطفی قانعی
ستاد توسعه زیست فناوری قصد دارد تا در افق 1404 ،3 درصد از بازار جهانی فناوری زیستی را از آن فناوری ایرانی کند. این اقدام، فناوری زیستی را به رقیبی قدرتمند برای نفت مبدل می کند و رویای تبدیل فناوری به ثروت را در کشور، به حقیقت مبدل خواهد کرد.
بخش مهمی از این مهم با صرفه جویی در خروج ارز و تولید ارزش افزوده در داخل مرزهای کشور میسر می شود.
در این میان، توجه به حوزه های استراتژیک و فراگیر می تواند به عنوان میان بر عمل کرده و ضمن حل معضلات عمده، ارزش فراوانی را نیز ایجاد کند. یکی از این حوزه های مهم، انرژی و به خصوص بنزین است.
طبق آمارهای رسمی، به ازای هر ایرانی روزانه بیش از یک لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. این حجم عظیم، چالش های زیست محیطی و اقتصادی فراوانی را خصوصا برای شهرهای بزرگ ایجاد می کند و صد البته فرصتی است برای عرض اندام فناوری.
 پیشنهاد زیست فناوری برای بهبود فرآیند سوخت و ساز بنزین، ترکیب زیست اتانول با بنزین به جای ماده سمی MTBE است که سالها است در بیشتر کشورهای جهان به اجرا در آمده است. نکته جالب اینجاست که می توان از ذرت ضایعاتی و بی کیفیت که به وفور و با قیمت نازل در بازارهای جهانی عرضه می شود، به عنوان ماده اولیه فرآیند تولید زیست اتانول استفاده کرد.
در نتیجه، در این فرآیند هیچ گونه فشاری به منابع آبی ارزشمند کشور وارد نمی شود و سنت اشتباه خام فروشی در ایران نیز وارونه می شود که خود، تحولی ارزشمند است.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم