فناوری فوتونیک چه تاثیری بر روی سلامت چشم دارد

فناوری فوتونیک چه تاثیری بر روی سلامت چشم دارد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35123
اگرچه خود چشم یک بافت است، که تحت تأثیر بیماری‌های پیری مثل رتینوپاتی یا دژنراسیون ماکولا است، می‌تواند پنجره‌ای تشخیصی برای بدن نیز باشد و دسترسی آسان و کمتر تهاجمی به پارامترهای کلیدی شناسایی بیماری‌های قلبی، دیابت یا زوال اعصاب همانند آلزایمر را فراهم کند.


اگرچه خود چشم یک بافت است، که تحت تأثیر بیماری‌های پیری مثل رتینوپاتی یا دژنراسیون ماکولا است، می‌تواند پنجره‌ای تشخیصی برای بدن نیز باشد و دسترسی آسان و کمتر تهاجمی به پارامترهای کلیدی شناسایی بیماری‌های قلبی، دیابت  یا زوال اعصاب همانند آلزایمر را فراهم کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ به طور حتم بافت چشم، دسترسی آسان و کمتر تهاجمی به پارامترهای کلیدی همچون، شناسایی بیماری‌های قلبی، دیابت یا زوال اعصاب همانند آلزایمر را فراهم میکند. همچنین علاوه بر اطلاعات مورفولوژیک( مبتنی بر ریخت‌شناسی) موجود و اطلاعات عملیاتی نیز می‌توانند برای تشخیص بیماری چشم در مراحل اولیه و به شکلی شخصی کمک کنند. بنابراین چالش در این حوزه شامل توسعه تکنیک‌های چشمی و بنیایی و ابزارهای می‌شود که بتوانند در محیط " پیش " بالینی به کار روند.
پایش عصبی و تصویربرداری
ابزارهای موجود بر پایه فوتونیک کنتراست، تاثیرات منحصربه‌فردی بر روی تصویر داخلی و دسترسی به پارامترهای کلیدی همچون فیزیولوژیک و تصویربرداری و پایش عصبی بر جای می‌گذارد. به طور خاص، این فناوری‌ها، محققان و به طور فزاینده پزشکان را قادر به‌اندازه گیری پارامترهایی مثل اکسیژن هموگلوبین مغزی، غلظت هموگلوبین، حجم خون، جریان خون و متابولیم اکسیداتیو میکند.
به طور کل، فوتونیک اساسا کمتر تهاجمی یا غیر تهاجمی، بی‌ضرر، مداوم، قابل جابجایی و ارزان بوده و بنابراین برای محیط پزشکی خیلی مناسب هستند.
بر اساس این گزارش؛ پیش‌نیازهای صحت و سلامتی عمومی عبارت‌اند از آب، خاک و هوای پاک و غذای سالم و عاری از آلودگی شیمیایی یا بیولوژیک همانند پاتوژن ها و موارد مربوط به آن‌ها است. روش‌های فوتونیک چند باندی و طیف‌سنجی که برای غربالگری پزشکی به کار می‌روند می‌توانند باکمی تغییر در پایش محیط‌زیست و کیفیت و سلامت غذا به کار گرفته شوند. یک نمونه اخیر از مسمومیت غذایی گسترده، شیوع آن در سال 2011 در آلمان بود که علت آن باکتری Escherichia coli بود و منجر به سندرم همولیتیک اورمیک شد.
علاوه بر این، این تکنیک‌ها و روش‌ها را می‌توان برای توسعه و پردازش روش‌های فناوری تحلیلی pat نیز به کاربرد، که هدفشان فراهم کردن امکان تحلیل پارامترهای خاصی است که در تولید غذا و دارو دارای اهمیت هستند، و اجازه می‌دهند فرایند طوری تنظیم شود که کیفیت و بازده تولید تضمین شود.
بر همین اساس، میکروسکوپ نوری نخستین چیزی بود که علم ما را در مورد منشاء بیماری‌ها دچار تغییر اساسی کرد و نه تنها ابزاری برای تشخیص بیماری‌ها است، بلکه برای تعدادی، راه درمان را هم پیدا می‌کند. اگرچه تنوع چالش‌ها، برای سلامت کامل هنوز به طور اساسی کاهش نیافته است، طبیعت پرکاربرد فوتونیک ظرفیت زیاد و بی‌نظیری در رفع این چالش‌ها دارد، که بیشتر آن‌ها هنوز به‌خوبی به کار گرفته نشده‌اند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم