فنبازار ملی ایران میزبان 26هزار عضو شد و نوآوریها به صنایع رسید
مهمترین اولویت و هدف فنبازارهای تخصصی و منطقهای که بازوی اجرایی شبکه ملی فنبازار هستند، همرسانی میان دو سوی عرضه و تقاضا در زنجیره فناوری و نوآوری است.
تا کنون بیش از 25 فن بازار منطقهای در استانهای کشور ایجاد شده است که در سال جاری و با ادامه این روند در سال جاری، تمامی استانهای کشور تحت پوشش حمایت از عرضه و تقاضای فناوری قرار میگیرد.
محمد صالح خالقی دبیر شبکه ملی فنبازار با بیان اینکه پوشش سراسری کشور از حیث کارگران و فنبازارهای منطقهای در اولویتهای اصلی شبکه ملی فنبازار قرار دارد، ادامه داد: سال جاری با ایجاد 6 فن بازار دیگر در سایر استانها، شبکه فنبازارهای منطقهای در سراسر کشور تکمیل خواهد شد. همچنین زنجیره فنبازارهای تخصصی نیز توسعه مییابد.
تا کنون 3 فن بازار تخصصی در کشور ایجاد شده است که به گفته دبیر شبکه ملی فنبازار، کار آنها پیوند فناورانه میان یک حوزه تخصصی و فناوریهای موجود در آن حوزه است. خالقی با بیان این نکته اضافه کرد که 8 حوزه الف در نقشه جامع علمی کشور کشور داریم که موظف هستیم در آن حوزهها، فنبازار تخصصی ایجاد کنیم. به زودی و پس از تکمیل فنبازارهای منطقهای، فنبازارهای تخصصی باقی مانده تخصصی نیز ایجاد میشود.
وی با اشاره به ایجاد 3 فن بازار تخصصی در حوزههای شهری، سلامت و گاز گفت و ادامه داد: فن بازار تخصصی شهر هوشمند در تعامل سازنده فن بازار و شهرداری تهران ایجاد شد؛ همچنین فن بازار تخصصی صنعت گاز با همکاری شرکت ملی گاز و فن بازار تخصصی سلامت، در تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهاندازی شده است.
ابزارهای خلاقانه فنبازار برای همرسانی فناوری
سنگ بنای فعالیت فنبازار، بستر همرسانی عرضه و تقاضای فناورانه است. دبیر شبکه ملی فنبازار در توضیح این موضوع عنوان کرد: محصولات فناورانه و پیشرفته و توسعه بازار فناوری صنایع گوناگون کاری است که شبکه ملی فنبازار دنبال میکند؛ سرمایهگذاری در این زیستبوم و رونق بخشیدن به شرکتهای دانشبنیان و خلاق یکی دیگر از محورهای خدمترسانی این شبکه ملی بهشمار میرود.
وی با بیان اینکه سامانه آنلاین فن بازار ملی ایران، ابزار نوآورانه دیگری است که بتوانیم تبادلات فناوری را توسعه دهیم، ادامه داد: در این سایت، پایگاه داده جامعی از عرضه، تقاضا و شرکتهای متقاضی فناور ارائه شده است. طرفهای عرضهکننده فناوری از یک سو و متقاضیان فناوری از سوی دیگر نیازهایشان را مطرح میکنند.
خالقی از ارائه نیازها و توانمندیهای فناورانه بر بستر این سامانه گفت و ادامه داد: تا کنون بیش از 27هزار کاربر، 14هزار محصول و خدمت فناورانه بیش از 6هزار شرکت دانشبنیان و خلاق در این زیرساخت ارائه شده است. تمامی رکوردهای ثبت شده در این سایت، توسط کارگزاران و ارزیابهای متخصص به لحاظ کیفیت، فناوری و روزآمدی بررسی میشود.
برگزاری رویدادهای همرسانی، بخش دیگری از برنامههای شبکه ملی فن بازار ایران است. آنطور که دبیر شبکه ملی فنبازار درباره این رویداد توضیح داد، رویدادهای همرسانی جزو رویدادهای سرمایهای است و به صورت فشرده و سریع، تبادل فناورانه را انجام میدهد. در حالی که ممکن است فرآیند همرسانی فناوری ماهها به طول بیانجامد، این رویداد فرآیند همرسانی را در مدت کمتر از 3 روز به نتیجه میرساند.
همرسانی نیاز و فناوری
وی با بیان اینکه رویدادهای همرسانی شبکه ملی فنبازار به 4 دسته کاربردی تقسیم میشود، ادامه داد: فستیوال عرضه نوآوریها یکی از این بخشها است که سرمایهگذاران را از فناوریهای موجود اگاه میکند. در رویداد استارتاپ دمو، شرکتهای خلاق مجالی برای عرضه توانمندی خودشان پیدا میکنند؛ همچنین رویداد ریورس پیچ، محلی برای بیان نیازهای فناورانه به شمار میرود.
خاقی ادامه داد: همچنین رویدادهای بهره برداری از توان داخلی گامی در راستای تامین نیازهای فناورانه به کمک صنایع است و میتواند به عرضه سریعتر و بدون واسطه به صنایع کمک کند.
بروکرها همرسانان فناوری هستند
دبیر شبکه ملی فنبازار با اشاره به تکامل و تسریع فرآیند تعامل فناورانه گفت: فن بازار یک مقر متمرکز در پارک فناوری پردیس ایجاد کرده است اما این شبکه گسترده از کارگزاران تجارت فناوری در سراسر کشور که توسط بروکرها اداره میشود، کار انتقال فناوری و جذب سرمایه را بر عهده میگیرد.
بروکرها در تمامی نقاط کشور مشغول فعالیت هستند و کار اجرایی شبکه فن بازار را بر عهده دارند. خالقی درباره کارگزان تجارت فناوری توضیح داد: کار شناسایی و آموزش بروکرها توسط شبکه ملی فن بازار صورت میگیرد و بر اساس برنامهریزی و راهبردهای صورت گرفته، زمینه را برای هم رسانی و تکامل چرخه فناوری فراهم می کنیم.
مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
24#
Send to friends