قلب شبکه‌های حمل‌ونقل جهانی کجا می‌تپد

قلب شبکه‌های حمل‌ونقل جهانی کجا می‌تپد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 37741
حمل‌ونقل دریایی ستون اصلی جهانی‌سازی و ماندن در قلب شبکه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی است که زنجیره‌های عرضه پشتیبانی و تجارت بین‌المللی را فعال می‌کنند.


حمل‌ونقل دریایی ستون اصلی جهانی‌سازی و ماندن در قلب شبکه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی است که زنجیره‌های عرضه پشتیبانی و تجارت بین‌المللی را فعال می‌کنند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ حمل‌ونقل دریایی به‌خودی‌خود مولد اشتغال و درآمد است و بخش‌ها و فعالیت‌های دیگری را نیز دربرمی گیرد. حمل‌ونقل دریایی با حمایت از رشد تولید، تحولات صنعتی را به‌وسیله؛ جمع‌آوری مصرف‌کنندگان و واسطه‌ها، صنایع سرمایه‌دار، ترویج اقتصاد محلی و یکپارچگی تجارت توانمند می‌سازد.
بر اساس این گزارش؛ اهمیت حمل‌ونقل در اهداف توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست، چراکه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل را به‌عنوان امری بسیار حیاتی در نظر گرفته‌اند، باوجودآنکه هیچ‌یک از اهداف به‌صورت خاص به حمل‌ونقل یا حمل‌ونقل دریایی اختصاص ندارد، حمل‌ونقل به‌عنوان یک عامل مهم برای تحقق مؤثر هشت مقصد اصلی و یازده هدف، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در نظر گرفته‌شده است.
برای مثال، به‌عنوان بخشی از روند پیاده‌سازی، گروه کارشناسان بین‌المللی سازمان ملل متحد در مورد اهداف توسعه پایدار پیشنهاد کرده‌اند که حجم باربری با استفاده از حمل‌ونقل، ازجمله حمل‌ونقل دریایی، به‌عنوان معیار پیشرفت به‌سوی هدف  1/ 9 توسعه کیفیت، قابلیت اعتماد، پایدار و زیرساخت منعطف، ازجمله زیرساخت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، برای حمایت از توسعه اقتصادی و رفاه بشر، با تمرکز بر دسترسی مقرون‌به‌صرفه و عادلانه برای همگان(  در نظر گرفته شود. به نظر می‌رسد در سال 2015، حجم تجارت جهانی دریایی بیش از 80 درصد از کل تجارت کالا در جهان را به خود اختصاص دهد.
در مقیاس ارزش، برخی از ناظران سهم تجارت دریایی را 55 درصد و سایر تجارت‌ها را با بیش از دوسوم از کل تجارت کالا برآورد کرده‌اند. در خصوص عملکرد باربری، ازجمله باربری دریایی و تأثیر آن در جهت حرکت به‌سوی هدف 1/ 9، اهمیت نظارت بیشتر، ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل تحولات مربوط به تجارت دریایی بین‌المللی برجسته‌تر می‌شود.
حمل‌ونقل دریایی و تجارت دریایی با تحولات دیگری که چالش‌ها و فرصت‌هایی را به بار می‌آورد، می‌تواند زمینه عملیاتی این بخش را فراهم کند. علاوه بر عدم قطعيت کلان اقتصادي و تغييرات ظاهري در رابطه میان تجارت و توليد ناخالص داخلی، تقاضا براي حمل‌ونقل دریایی که با تجارت دریایی سنجيده می‌شود، در معرض ساير روندهای نوظهور قرار می‌گیرد.
تعدادی از تحولات بالقوه موجود برای تحریک رشد عبارت‌اند از: افزایش تجارت کالا، افزایش حجم تجارت دریایی و ایجاد فرصت برای کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل دریایی. چنین تحولاتی در حال افزایش است و ممکن است به‌طور بالقوه در طولانی‌مدت بر تغییر بخش حمل‌ونقل دریایی تأثیر بگذارد. تحولات شامل ابتکارات در جهت توسعه زیرساخت، تحول در سیاست تجارتی و رشد جمعیت و شهرنشینی و استفاده روزافزون از تجارت الکترونیک است.
پیامدهای مؤثر بر حمل‌ونقل دریایی از جانب روندهای موازی دیگر، مانند چهارمین انقلاب صنعتی، مفاهیم اقتصادی مشترک و مدور و کاهش مصرف سوخت فسیلی، از وضوح کمتری برخوردار است. چهارمین انقلاب صنعتی باعث گسترش انقلاب دیجیتال و نفوذ آن به فرایندهای تولید، از طریق فناوری، نوآوری، داده‌های بزرگ و اینترنت شد.  درحالی‌که چنین تحولاتی دستاوردهای تجارت و حمل‌ونقل را از بهبود کارایی و بهره‌وری بهره‌مند می‌سازد، ممکن است تغییراتی را در ساختارها و الگوهای تولید، مصرف و حمل‌ونقل ایجاد و به‌طور بالقوه تقاضا برای خدمات حمل‌ونقل و حجم تجارت دریایی را کاهش دهد.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی؛ به منظور رشد و توسعه در حوزه فناوریهای دریایی در این معاونت مشغول به کار است.
پایان پیام /32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم