كاهش انرژی مصرفی کارخانجات بزرگ نفتی با به‌کارگیری درایوهای داخلی
با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان داخلی محقق شد؛

كاهش انرژی مصرفی کارخانجات بزرگ نفتی با به‌کارگیری درایوهای داخلی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35569
جمعی از استعدادهای برتر کشورمان با پیوستن به هم و هم افزایی استعدادهای خود توانستند گامی بلند در عرصه تولید درایوهای صنعتی بردارند و کشور را از بند واردات غیر ضروری و ارزبر رها کنند.

 

 

جمعی از استعدادهای برتر کشورمان با پیوستن به هم و هم افزایی استعدادهای خود توانستند گامی بلند در عرصه تولید درایوهای صنعتی بردارند و کشور را از بند واردات غیر ضروری و ارزبر رها کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متخصصان با غیرت داخلی از سال 69 گرد هم جمع شدند تا با بهره گیری از آموخته ها و توان خود اقدام به طراحی و تولید " کنترل کننده دور موتور" یا درایوهای دور متغیر VFD» کنند که این تلاش آنها به ثمر نشست و ایران را از نظر تولید درایوهای صنعتی به واردات بی نیاز کرد.

شرکت پرتو صنعت در طی این سالها، درایوهای تولیدی خود را مطابق با آخرین فناوری روز، ارتقاء داده است و درایوهای تولیدی این شرکت تا رنج توان 400 کیلووات با تکنولوژی Vector Control، قابل رقابت با محصولات اروپایی است به نحوی که مورد استقبال دیگر کشورها نیز قرار گرفته و به کشورهایی مانند ترکیه و امارات صادر می شود.

کاظم دولت آبادی مدیرعامل شرکت پرتو صنعت با اشاره به دانش بنیان بودن این شرکت می گوید: این شرکت تاییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کلیه محصولات خود را دارا است و در طرح 10 قلم کالای ساخت داخل وزارت نفت شرکت کرده است. همچنین در وندور لیست کالای شرکت مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی گاز، شرکت اسپک پتروشیمی، شرکت پخش و پالایش نفت، شرکت کالای نفت، شرکت خط لوله و مخابرات نفت و بسیاری از شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت قرار دارد.

وی همچنین تصریح می کند: تکیه بر R&D با اهداف دستیابی به دانش و فن آوری روز همیشه در رویکرد این شرکت بوده و با این رویکرد موفق به تامین نیازهای صنایع داخل کشور از قبیل نفت و گاز شده ایم. ما با بهره گیری از مهندسین و دانش آموختگان نخبه و با تجربه خود، در تبدیل دانش به فناوری و سپس تجاری سازی آن ضمن ایجاد ارزش افزوده و نیز اشتغالزایی در ایران، اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری را پایه گذاری کرده ایم.

محصولات تولیدی این شرکت، موفق به کسب گواهینامه هایB و همچنین گواهینامه CE Certificate Of European Community – از شرکت " آزمایشگاههای صنایع برق" (E.P.I.L) برای محصول صادراتی خود شده است. اینورترهای تولیدی این شرکت در کلیه صنایع از قبیل صنایع نفت و گاز  نصب و در حال بهره برداری بوده و نیز با  ظرفیت تولید چهل هزار عدد دستگاه در سال با مساحتی بالغ بر چهار هزار مترمربع در شهرک صنعتی پرند تهران، بزرگترین تولید کننده درایو در خاورمیانه است.

در واقع درایوها وظیفه کنترل دور موتور را بر عهده دارند. درایوها قادرند دور موتور را از صفر ار پی ام تا چند برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند.

درایوها دستگاه هایی هستند که توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می کنند. باید توجه کرد که دور یک موتور تابعی از فرکانس منبع تغذیه آن است. به همين دلیل یک درایو، نخست برق شبکه را به ولتاژ دی سی تبدیل کرده و سپس آنرا با استفاده از یک اینورتر مجددا به ولتاژ ای سی  با فرکانس و ولتاژ متغیر تبدیل می کند. در یک درایو ولتاژ پائین قسمت اینورتر متشکل از سوئیچ های قدرتی است که با سوئيچ زنی متناوب سيگنال خروجی با فركانس مورد نظر را توليد می كنند. اين كليدها در سال های اخیر تغییرات تکنولوژیک زیادی پیدا کرده اند. با ورود سوئیچ های قدرتی مانند IGBT كه هم توانايی كار در قدرت های بالا و هم سرعت بالای سوئيچ زنی را توأماً به همراه دارد زمینه برای طراحی درایوهای با قیمت مناسب و كارايی بهتر فراهم شد.

از مزایای استفاده از درایو ها می توان به  كاهش انرژی مصرفی و لذا كاهش هزينه برق، كاهش جريان راه اندازی و در نتيجه طولانی شدن عمر موتور ، امكان تغيير سرعت موتور، امكان تغيير جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرايطی كه ولتاژ ورودی متغير است، امكان كنترل از راه دور، ايجاد سرعت بيشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ريزی كردن حركت.

پایان پیام /23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم