لیزر همراه جدید باستان‌شناسان

لیزر همراه جدید باستان‌شناسان


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36420
درده‌های اخیر پیشرفت‌هایی رخ‌داده در فناوری، ابزار و تکنیک‌های زیادی را به حوزه حفاظت آثار باستانی معرفی کرده است.


درده‌های اخیر پیشرفت‌هایی رخ‌داده در فناوری، ابزار و تکنیک‌های زیادی را به حوزه حفاظت آثار باستانی معرفی کرده است. ازاین‌بین، فناوری لیزر، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مانند عملکرد کاملاً موضعی، قابلیت انتخاب برهمکنش با مواد و کنترل فضایی بالا امکانات وسیعی را در اختیار متخصصین این امر قرار داده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ حفظ آثار باستانی را می‌توان به‌صورت مجموعه‌ای از روش‌های ترمیم مواد و آثار باقیمانده از دوران قدیم و حفظ آن‌ها از پوسیدگی و زوال بیشتر توصیف کرد. در رند حفاظت این آثار باید توجه داشت که اشیایی که به‌عنوان میراث فرهنگی به‌حساب می‌آیند غیرقابل جایگزین بوده و باید با آن‌ها با دقت بسیار زیادی رفتار کرد. این بدان معنا است که شیوه‌های مورداستفاده در مراحل مختلف حفاظت باید از تخریب و آسیب‌رسانی به اشیاء ارزشمند به دور باشد.
در اوایل دهه هفتاد میلادی، یک پژوهشگر فعال در حوزه لیزر برای اولین پیشنهاد استفاده از پرتوهای لیزر برای تمیزکاری و حفاظت آثار هنری را ارائه داد.
وی و همکارانش حین بررسی امکان استفاده از هولوگرامی به‌منظور حفاظت مجسمه‌های مرمرین ونیزی در ایتالیا متوجه شدند که لیزرهای پالسی توان بالا می‌توانند برای زدودن پوسته‌های سیاه‌رنگ از روی آثار سنگی به کار روند، علی‌رغم تلاش‌ها و آزمایشات فراوان به دلیل محدودیت‌های فناوری لیزرهای پالسی در آن زمان، تا سال‌ها این تکنیک به نتیجه مطلوب نرسید.
در دهه نود میلادی در سایه برنامه‌های بین‌المللی جهت حفظ آثار باستانی شرایط تغییر قابل‌توجهی کرده و نتایج تحقیقات پژوهشگران مراکز تحقیقاتی مختلف در همایش‌ها و کنفرانس‌های متعدد ارائه‌شده و این تکنیک جایگاه خود را در بین متخصصین این امر پیدا کرد.


تمیزکاری اشیاء هنری و باستانی
برای تمیزکاری اشیاء هنری و باستانی معمولاً از لیزرهای پالسی استفاده می‌شود، از بین لیزرهای مورداستفاده برای این منظور می‌توان به لیزر nd:yag، لیزر فیبری ایتربیم و لیزر cubr اشاره کرد. پرتو لیزر علاوه بر آثار سنگی برای حفاظت و مرمت آثاری از جنس سنگ‌آهک، سفال چوب، آهن مس، و موارد دیگر نیز کاربرد دارد.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ به منظور توسعه و پیشرفت به منظور ارائه ابزار و تکنیک های علمی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم