ماده جدید سیلیکون سیاه ایجاد شد
بر اثر تعامل پالس‌های شدید فمتو ثانیه‌ای با مواد شفاف؛

ماده جدید سیلیکون سیاه ایجاد شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37883
توسط یک گروه تحقیقاتی در بخش لیزر؛ یک کشف حریت انگیز در راستای تعامل پالس‌های شدید فمتو ثانیه‌ای با مواد شفاف پدیدار شد، که در این بررسی ماده ای جدید با عنوان سیلیکون سیاه ایجاد شد.



توسط یک گروه تحقیقاتی در بخش لیزر؛ یک کشف حریت انگیز در راستای تعامل پالس‌های شدید فمتو ثانیه‌ای با مواد شفاف پدیدار شد، که در این بررسی ماده ای جدید با عنوان سیلیکون سیاه ایجاد شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ به موازات کار بر روی نیمه هادی‌ها، یک محقق فعال در حوزه لیزر شروع به مطالعه تعامل پالس‌های شدید فمتو ثانیه‌ای با مواد شفاف کرد، به نحوی که با تاباندن یک پالس لیزر بر روی مواد شفاف، جذب نوری غیر خطی در داخل ماده را پدید آورد، که این آزمایش منجر به درجه حرارت بسیار بالا و تغییر در ساختار ماده شد و در نهایت پالس‌های لیزر فمتو ثانیه، بر روی حجمی از مواد شفاف متمرکز شد و یک پلاسما کوچک با اندازه میکرومتری روی حجم ایجاد شد.
این میکرو انفجارها ساختار مواد را در مقیاس نانو تغییر می‌داد و ویژگی‌های جدیدی در آن‌ها ایجاد می‌کرد که در ذخیره‌سازی داده‌ها، ارتباطات نوری و پزشکی کاربرد داشت. این گروه تحقیقاتی در حال حاضر در حال بررسی امکانات خاص میکرو ساختار با دقت بالا از مواد جامد شفاف، برای جراحی لیزری غیر مخرب هستند.
در سال 1998 یک کشف حیرت‌انگیز در آزمایشگاه مازور" آزمایشگاه محقق فعال در حوزه لیزر" رخ داد، که منجر به ایجاد یک ماده جدید به نام " سیلیکون سیاه" شد و دلیل این نام‌گذاری انعکاس بسیار کم آن بود. آن‌ها  کشف کردند که تابش لیزر فمتو ثانیه بر روی سطوح براق سیلیکون در حضور یک گاز هالوژن، سطح تخت و آینه سیلیکونی را به جنگلی از مخروط‌های میکروسکوپی تبدیل می‌کند که این سطح به شدت جاذب نور است.
برای انجام این آزمایش این گروه تحقیقاتی یک ویفر سیلیکونی را در یک محفظه قرار دارند  و آن را با گاز سولفورهگز افلورید پر کردند و یک لیزر فوق کوتاه را روی آن متمرکز کردند، نمونه سیاه شد و روی سطح آن مخروط‌های میکروسکوپی زیادی به وجود آمد. این ماده تقریباً کل محدوده مرئی طیف و حتی بخشی از محدوده مادون قرمز را جذب می‌کرد.
سیلیکون سیاه پایه اصلی میکروالکترونیک مانند سلول‌های خورشیدی و آشکارسازی‌های نوری است و در صنایع پزشکی، دفاعی، سنجش از راه دور و مخابرات کاربرد دارد.
در نهایت مازور محقق فعال در بخش لیزر شرکتsionyx را برای تجاری‌سازی این فناوری تأسیس کرد و در حال حاضر به عنوان رئیس و مشاوره علمی آن مشغول به کار است.
بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی به‌منظور شناساندن فناوری‌های نوین در بخش لیزر به فعالان و علاقه‌مندان این حوزه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم