مطالعه روند سیر تکاملی یا قهقرایی خاک‌های شمال کشور

مطالعه روند سیر تکاملی یا قهقرایی خاک‌های شمال کشور


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 38838
ساحل دریای خزر از منحصر به فرد ترین مناطق از نظر تشکیل و تکامل در دشت های ساحلی است. اما چه آینده‌ای در انتظار این خاک‌ها است. بررسی سیر تکاملی یا قهقرایی خاک های این مناطق موضوعی است



ساحل دریای خزر از منحصر به فرد ترین مناطق از نظر تشکیل و تکامل در دشت های ساحلی است. اما چه آینده‌ای در انتظار این خاک‌ها است. بررسی سیر تکاملی یا قهقرایی خاک های این مناطق موضوعی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در حال انجام است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، "بنی آدم سرشت از خاک دارد" تنها همین یک جمله کافی است تا به اهمیت خاک پی ببریم. اما خاک این عنصر حیاتی همواره دچار تحول و تغییر است، تغییراتی که می تواند سیر قهقرایی یا تکاملی آن را به همراه داشته باشد. پس انجام مطالعات در این حوزه همواره اهمیت دارد. محققان کشور در پروژه ای مشترک با کشور روسیه در حال انجام مطالعاتی روی دشت های ساحلی دریای خزر هستند. "مطالعه گستره خاک دشت های ساحلی دریای خزر، تشکیلات اولیه و تکامل" عنوان این طرح است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در حال انجام است.
علوی پناه مجری ایرانی پروژه درباره روند اجرای آن اظهار کرد: تغییر و تحول، تخریب در خاک های مناطق مختلف جهان پیده ای است که همواره شاهد آن هستیم بنابراین در این مطالعه بر اساس فعالیت میدانی، عملی و داده های ماهواره ای خاک دشت های ساحلی دریای خزر مورد مطالعه قرار گرفت تا بدانیم خاک های منطقه سیر تکاملی یا قهقرایی دارد. این مطالعات در دو منطقه مجاور در بخش روسیه و ایران در حال انجام است.


علوی پناه ادامه داد: در روند کار بازدید از مناطق مختلف و دست نخورده در ایران و روسیه توسط افرادی از دو تیم و بررسی نمونه های متعدد آزمایشگاهی نیز انجام شد. ساحل دریای خزر از منحصر به فرد ترین مناطق از نظر تشکیل و تکامل در دشت های ساحلی است. چرا که به علت نوسانات دریای خزر برخی مناطق زیر آب رفته یا از آب خارج شده است پس این مطالعات نشان می دهد در آینده چه خاک هایی از دست می رود یا ایجاد می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: پس بررسی تغییرات و تکاملاتی که در روند پس روی و نوسانات رخ می دهد موضوع مهمی است چرا که  دشت های با شیب کم در اثر بالا آمدن سفره آب زیرزمینی یالا آمده و بخشی از منطقه زیر آب می رود و بخشی نیز از زیر آب خارج می شود که سیر تکاملی خواهد داشت پس توجه به آینده یکی از دلایلی است که باید بررسی خاک ها انجام شود.


این محقق با بیان اینکه خاک از منابع مهم هر کشوری است که سرنوشت آن تاثیرگذار بر روی جوامع اثر می گذارد گفت: شور شدن، ماندابی یا خشک شدن وضعیتی است که برخی مناطق دچار آن شده اند در صورتی که انجام مطالعات به موقع مانع این اتفاقات می شود، دریای خزر نیز از مناطقی است که تغییرات تراز آن نسبت به سطح آب های آزاد جهان و اقیانوس ها همواره زیاد است که از نظر منابع خاک و طبیعی موضوع مهمی است. از این شرایط استثنایی به عنوان محیطی علمی و پژوهشی باید استفاده کرد تا تشکیل خاک و وضعیت ان را بررسی کرد و توصیه ها برای آینده را مطرح کرد.
وی همچنین درباره مزایای انجام این پروژه علاوه بر دستاوردهای علمی آن گفت: انجام پروژه های بین المللی علاوه بر ایجاد تعامل بین محققان داخلی زمینه همکاری مشترک بین فعالان علمی کشورها را فراهم می کند که خود این مسئله افزایش تجربه را به همراه دارد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم